יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



במשפחה
כתבות, סדנאות, פרסומים...

 



דעות

דף הבית » דעות » דעות ביהדות על מגוון נושאי הלכה, חגים, תפיסות יהודיות »כמיהה וייאוש



כמיהה וייאוש


26/04/2015
מה מלמדת מצוות ספירת העומר? מדוע אנו לא סופרים את הימים שחלפו? יסודות חינוכיים חשובים ע"פ ספר החינוך


מפורסמים דברי "ספר החינוך" (מצווה שה) שמצוות ספירת העומר באה "להראות בנפשנו את החפץ הגדול אל היום הנכבד הנכסף ללבנו", אל יום קבלת התורה. לא החירות (יציאת מצרים) עיקר אלא התורה עיקר, "שהיא העיקר הגדול שבשביל זה הם נגאלים והיא [= התורה] תכלית הטובה שלהם".
שואל "ספר החינוך", אם ספירת העומר היא ביטוי לכמיהה לקבלת התורה, מדוע אנחנו מונים את הימים שחלפו ולא את הימים שנותרו? בדרך כלל, מודדים את הזמן שחלף מנקודה מסוימת על מנת להדגיש את חשיבותה של הנקודה בזמן. לעומת זאת, מודדים את הזמן שנותר עד לנקודה מסוימת כאשר נקודת זמן עתידית חשובה לנו ואנחנו כמהים להגיע אליה. אם כן, מדוע ספירת העומר היא ספירה מ... ולא ספירה אל מ... ? עונה "ספר החינוך": "כל זה מראה בנו הרצון החזק להגיע אל הזמן, ועל כן לא נרצה להזכיר בתחילת חשבוננו ריבוי הימים שיש לנו להגיע לקרבן שתי הלחם של עצרת". "ספר החינוך" מלמד אותנו מספר יסודות חינוכיים:
ספירת העומר

א. מבטו של האדם צריך להיות מופנה אל העתיד ולא אל נקודת זמן בעבר. יש אנשים שחיים את עברם. הם נחלו הישג אחד גדול (גשמי או רוחני), ומסתפקים באכילת פירותיו. עתה הם נחים על זרי הדפנה. נקודת השיא של חייהם היא בעבר. "ספר החינוך" קובע שהאדם צריך לצפות אל העתיד - להציב מטרות קדושות ונעלות ולכסוף להגיע אליהן.
ב. אבל, נקודת זמן עתידית היא מעורפלת וחמקמקה, היא לא "ממשית" (מפני שהיא טרם התממשה). היא חלום. אם האדם לא יעורר כיסופים אליה ויתחזק אותם, הכיסופים יתמוגגו וייעלמו. זה בדיוק תפקידה של ספירת העומר. הספירה לקבלת התורה מחזקת את כיסופים אליה. את הכמיהה הנפשית המעורפלת ממירה הספירה למשהו מדיד וממשי יותר. הכמיהה הרגשית מנותבת למסלול מעשי מוגדר, שיש בו רצף של תחנות מוגדרות. כך נבנה גשר יציב בין ההווה לעתיד. בלא גשר זה, עלול האדם ליפול בדרך.
ג. לאור זאת, שואל "ספר החינוך", אם העתיד הוא העיקר, מדוע אנחנו מונים לעבר ולא לעתיד? מדוע אנחנו מודדים כמה התרחקנו מנקודת המוצא ולא כמה התקרבנו ליעד? תשובתו: העתיד הוא העיקר, והמנין נועד לבטא את כמיהתנו אליו. אבל כאשר העתיד רחוק, עלולה הספירה הכמותית - המגדירה את המרחק המדויק אליו - לייאש אותנו. הספירה חושפת עד כמה היעד רחוק מאיתנו. ההתקדמות היא איטית ואיננה מצמצמת בצורה משמעותית את המרחק ליעד, והספירה מעידה על כך. נדמה לאדם שלעולם לא ישיג את יעדו, והלהט שלו לעלייה רוחנית ולהתקדמות בתורה מצטנן והולך.
מטרות רחוקות אינן קלות לאדם. במיוחד אצל ילדים. אחד ההבדלים הבולטים בין החשיבה הילדותית לחשיבה הבוגרת הוא רוחב שיקול הדעת. ילדים שוקלים את התועלת המיידית של מעשיהם ומתקשים להרים את מבטם אל עבר האופק הרחוק. לעומתם, מבוגרים חושבים למרחוק. אבל, גם אצל מבוגרים, זה בעירבון מוגבל. לא כולם מסוגלים להציב מטרה רחוקה ולחתור אליה, מבלי להתייאש בדרך. ככל שגדלה מודעות האדם למרחק בינו למטרה, כך גובר הקושי.
החשש שמעלה "ספר החינוך" הוא שהכמיהה תהפוך לייאוש. כיצד נמנע זאת? "ספר החינוך" לומד ממצוות ספירת העומר, שמומלץ שלא להבליט את המרחק למטרה אלא להדגיש את ההישגים: את ההתרחקות מנקודת המוצא, בדרך אל המטרה. לכן, מונים כמה ימים חלפו. אנחנו מודדים את ההתקדמות שלנו על ידי מדידת המרחק מנקודת המוצא. הספירה לעבר איננה התרפקות על העבר. המבט הוא באמת אל העתיד. הספירה לעבר נועדה לחזק את האמון של האדם ביכולות שלו להשיג את היעד הרחוק. "הנה, אתה מתקדם. כבר הספקת לצעוד מספר צעדים רוחניים. כן ירבו. אתה מסוגל". המעכב העיקרי להתקדמות אישית זה חוסר האמון של האדם בעצמו. 
כשם שתחושת סיפוק עצמי מוגזמת מאיימת על מוטיבציה להתקדם בחיים ועלולה לנוון את האדם, כך העדר תחושת סיפוק עצמי מינימאלית עלולה לשתק את האדם. לכן טוב שהאדם יביט מידי פעם לא רק על הדרך שנותרה לו אלא גם על הדרך שכבר עבר. 
 לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות - קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים, פסיכולוגים ויועצים. טל': 02-9973232. אתר "לב אבות" - evavot.org.ill באתר - מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך, רבנים ופסיכולוגים.
 
רשימת התגובות  
ספירת העומר : שבע מהפכות בשער - , 02/05/2015
הסיפור של ספירת העומר מתחיל בעובדה שכתוב ``...תספרו חמישים יום`` ואנו למעשה סופרים רק 49.[בתעתיק מספירת היובל]
להראות שאכן יסוד הספירה כמו בספירת ימי הבריאה בבראשית מתייחס לתקופה הקודמת ליום הגדול.כמהות ומסכת אופרטיבית חשובה עד למאד לעצמה.
היום הגדול אינו נכלל בספירה כי הוא כבר מהות הספירה כולה והוא בפועל למעשה כל המספרים האפשריים.......
אם כן 49 יום על בסיס מפעל ההכנה האדיר של ``שבע שבתות``
בכדי להגיע לפיסגתה של הפירמידה של ימות המשיח
והגאולה השלמה.אנו צריכים אם כן, שידוד מערכות מהפכני ואדיר.
אותו שמקביל רעיונית ומעשית ל``מהפכת הבריאה`` שחולל הקב``ה, בשבעה ימים של ימי בראשית...
כלומר בפנינו פירמידה אדירה של מהפכות ושינויים שכל אחת מהשבעה למעשה אמורה לבנות מעין עולם חדש.
ועתה צאו וראו באיזה דיוטה אנו מדשדשים.
ומה עוד עומד לפנינו ועד כמה רחוקה הדרך.
ואנו אפילו לא בשלים תודעתית
לראשונה שבמהפכות
והזוכר לתן חמישה לצדקה תבואהו ברכה.
משה אהרון
ימות המשיח מחייבים התקדמות - ניעור רעיוניוני - , 26/04/2015
אין לך טעות גדולה מזו לסבור כי ספירת העומר היא ספירת המתנה כביכול לקבלת התורה ככלל וכתורה בלבד על ידי כלל ישראל.
כלל ישראל קיבלו עקרונית את התורה ובכלל קבלת התורה איננה יכולה גם לא סמלית תלויה בשום ספירה אנושית .
הספירה רלוונתית לשיא של תוצאה מעצם קבלת התורה. ערכה האופרטיבי של הספירה הוא אם כן, אחר ושונה. הספירה היא יחול ותשוקה למימוש הנפקות המשותפת או התוצאה המשותפת לחירות מצרים - החירות הלאומית הכללית וקבלת התורה שעל ידי כלל ישראל
למימוש פסגת תכליתה של התורה.- גאולת האדם
דהיינו להגיע לכלל אותה תוצאה של מספר החמישים היובל שהוא תאריך יעד סמלי שמתרגם את החירות הכללית ואת כלל מצוות התורה לגאולה אישית לכל אדם ואדם.רק אז הופכת קבלת התורה העקרונית לממשית ולראויה לחג של רגל
שלפיכך גם דוד מלכא משיחא
בחזונו למרחוק אמר :
``וזאת תורת האדם ה` אלוהים``
זו גם הסיבה לספירה קדימה וישר לעבר יום החמישים שהוא מעבר לספירה האנושית ותוצאה שלה בלבד.
משה אהרון
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על כמיהה וייאוש
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines