יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



במשפחה
כתבות, סדנאות, פרסומים...

 



דעות

דף הבית » דעות » אקטואליה »להתחיל מבראשית



להתחיל מבראשית


19/10/2014
מה ניתן לראות כחדש בכל פרשה? מה נחדש וכיצד נתחדש? מה יגרום לנו להתרגש שוב מהכתוב בפרשה שכבר קראנו ולמדנו?


יהא השיעור להצלחת והצלת עם ישראל /לרפואת הרב זאב בן רות (קרוב)/מנחם בן פנינה פערל (שינברגר)/ יהודה יצחק בן איריס (הישראלי)/פסה בן פגא (שטיין)/ אסתר בת פסיה לאה (לוי)/רבקה בת שושנה וכל החולים והפצועים בעם ישראל / לע"נ שושנה בת סטניסלב (דרומי) ז"ל / לע"נ שלושת החטופים: אייל בן אורי, גיל-עד מיכאל בן אופיר, יעקב נפתלי בן אבי הי"ד /לע"נ החיילים הגיבורים שלחמו באומץ, במסירות ובאמונה ולהרבות בעם ישראל אמונה ובטחון/ אהבה ואחוה ושלום ורעות
"לקום מחר בבוקר ולהתחיל מבראשית"(נעמי שמר)
פרשת בראשית - פרשת שבוע
שנה חדשה-שנת תשע"ה-החלה. במילה שנה יש מספר משמעויות: יש אפשרות לפרש את המילה מלשון שינון וחזרה, אך יש אפשרות לפרשה מלשון שינוי והתחדשות. התחלת שנה מביאה עימה תחושה של התחדשות, התרעננות, כוחות מחודשים/מרץ/חשק לחדש ולשנות דברים. אריק איינשטיין ז"ל שר: "אני ואתה נשנה את העולם... אני ואתה ננסה מהתחלה" אך גם אם אינך חושב/ת לשנות עתה את העולם, בוודאי חשבת במהלך חודש אלול ובימים הנוראים על דברים שונים שברצונך לשנות כפי ששר שלומי שבת בשיר "רק בגלל הרוח" (מילים: מיכה שטרית, לחן: לאה שבת): "יהיה מה שיהיה אני עוד אשנה, אני אגשים את חלומי" ולגרום לכך ש"יפה ושונה תהא השנה אשר מתחילה עכשיו" (כדברי נעמי שמר בשירה "בראש השנה")
שאלה למחשבה: באילו תחומים ברצונך לשנות ו/או לחדש השנה?
החגים-ראש השנה, יום כיפור, סוכות ושמחת תורה נחגגו ובכוח המסר שנובע מכל אחד מהחגים ביכולתנו לחדש ולשנות. לאחר הסליחה לעצמנו ולאחרים-ניתן לפתוח דף חדש ולהתחיל שנה חדשה מתוך אהבת ישראל (שהתבטאה באופנים שונים כ: חשיבה אם חלילה מישהו נפגע ובקשת סליחה ממנו/ה, חשיבה את מי אפשר לשמח וכיצד, אירוח אורחים לארוחות בחגים ואושפיזין בסוכה ועוד)ואהבת התורה (קבלת ה' כמלך עלינו בראש השנה דבר שמחייבנו לקיים את ציוויי המלך הכתובים בתורה, אמירת דבר תורה בכל ארוחה, ריקודים עם ספרי התורה בשמחת תורה ועוד).
סיימנו את ספר דברים באמירת "חזק חזק ונתחזק" ועל משקל אמירה זו ניתן לומר עתה: "חדש חדש ונתחדש" על תחילת לימוד סבב חדש של פרשות התורה ועל הדברים שכל אחד ואחת יחדשו/ישנו/יוסיפו השנה.

שאלה למחשבה: מה ניתן לראות כחדש בכל פרשה? מה נחדש וכיצד נתחדש? מה יגרום לך להתרגש שוב מהכתוב בפרשה, שכבר קראת ולמדת ונדמה לך שאת/ה מכיר/ה אותה?
כדי לענות על השאלה ניתן לחשוב על דברים רבים שנעשים מידי יום ובכל זאת אנו מצליחים למצוא בהם עניין, כיף, ולעשותם שוב ושוב מחדש-בכל יום האדם קם, אוכל, לומד, עובד ועוד, בכל יום האדם חי בחברת בני משפחתו והחזרתיות אינה נמאסת ומשעממת ח"ו, כי בכל יום עושים דברים קצת אחרת, לומדים דברים חדשים, חווים חוויות חדשות ומדי פעם עושים דברים שהם בבחינת יציאה מהשגרה ובעצם אין יום זהה ליום אחר.
בפרשת בראשית מתוארת בריאת העולם, אך בכל יום מחדש ה' את הבריאה, כפי שאנו אומרים בשחרית לשבת ויו"ט: "ובטובו מחדש בכל יום תמיד, מעשה בראשית" ובתפילת ערבית: "בורא יום ולילה... ומעביר יום ומביא לילה"-הפעלים הם בזמן הווה. לא נאמר בזמן עבר: "ברא" שזו פעולה שנעשתה, אלא בהווה ": בורא", וכן גם הפעלים "מעביר" ו"מביא", כדי להורות על פעולה שנעשית בכל פעם מחדש.
בנוסף להתחדשות הדברים הקיימים בעולם בכל יום, יש התחדשות בכל שבוע ביום שבת. ר' צדוק הכהן מלובלין כתב בספרו פרי צדיק (יתרו י'):
"השבת הניתן לישראל אחת לשבעה ימים מעורר בלב האדם בכל שבת חשק חדש לקדושתו וזהו תכלית ועיקר רצונו של השי"ת שיתחדש מצד האדם חשק חדש לדברי תורה... ומהחשק החדש משיג האדם התחדשות בדברי תורה"
וכמובן יש התחדשות גם בכל ראש חודש ובחגים השונים ובשמחות שתרבינה בע"ה בעם ישראל כנישואין, לידות ועוד.
הצעת תשובה: את/ה בכל שנה אדם שונה משהיית בשנה שחלפה, (ואף בכל יום שונה ממה שהיית אתמול). למדת במשך השנה דברים שונים, חווית דברים שונים שהשפיעו על מחשבות, תובנות ורגשות ועם כל המטען החדש ההסתכלות על הכתוב בפסוקים היא חדשה/ אפשר להחליט שהשנה ברצוני לבחור נושא מסוים בפרשה ולהתמקד בו/ לשים לב לקשר בין פרשה לפרשה שלפניה/לשים לב לקשר בין הפרשה וההפטרה/ניתן לבחור השנה ללמוד דברי פרשן שלא עסקתי בו בעבר ועוד.

נעמי שמר ז"ל, כתבה בשירה "התחדשות": "אחרי החגים יתחדש הכל/יתחדשו וישובו ימי החול/... וגם אתה תתחדש" ועתה-"אחרי החגים" כבר כאן וכל ההבטחות שהבטחת לעצמך ולאחרים, שתתחיל/י לעשות-תובעות את מימושן...
ניתן לערוך רשימת החלטות והבטחות שהבטחת לעצמך ולאנשים אחרים ולחשוב במה כדאי לי להתחיל, וכך בהדרגה-צעד אחר צעד לגרום לדברים להיעשות ולשינוי להיווצר.
שתהא השנה הבאה עלינו לטובה שנת הזדמנות להתחדשות, הצבת יעדים ואתגרים חדשים.
שבת שלום (שבת מברכין)חודש טוב וחורף בריא! עדנה ויג veigedn@gmail. com
 
רשימת התגובות  
זיקוקים באותו ההקשר - , 19/10/2014
חזק חזק ונתחזק.
''''''''''''''''''''''''''''''''-
באמונה יש חיזוק שלכתחילה ויש חיזוק נוסף שבדיעבד כשעוברים מחומש לחומש למעשה משלבים ומביאים לידי ביטוי את שני החיזוקים לכלל אחד. כך כולנו ככלל מתחזקים יותר.
לכן אומרים חזק ראשון על הבדיעבד של החומש שקראנו ומקדימים לומר חזק נוסף שלעתחילה לחומש שבפתח וכך רק בשילוב משאבים של שניים אלה מתעצם חוזקנו ככלל וכעם בבחינת :
``ונתחזק``.

חרדתו של הקב``ה בנושא הצניעות
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
אגדת העור - האור
פורסם:
על ידי משה אהרון
משנפקחו עיניהם של אדם וחוה והם לעניין הצניעות די היה להם אך בלבוש של עלים נושרים.
מיד נזעק הקב``ה לגדור את אותה הפירצה.
גדר של עור ואור המשמים בעירבוביא.
אמר להם שימו עיניכם שלעניין זה עושה אני לכם כותנות עור
שאינו כלל של חיה או בהמה.
אלא אותו שהוא עשוי מאורי והוא עשוי לכם במיוחד כעור השני לכם לעורכם שלכם.
שהצניעות תהא לכם למגן כעור רוחני נוסף.
ועוד רמז להם שבינם לבין עצמם די להם בעורם שלהם שנאמר :
``...לאדם ואשתו כתנות עור`` .
כתנות גם מלשון לתנות באהבים .שכשהם מתנים האדם ואשתו זה לזה באהבים די להם כאמור בעורם
לקיים והיו לבשר אחד.
הלבוש כאמור כעור נוסף והפעם בדמות כותנת נוספת ממש הנו לכל השאר ובעיקר לחוץ.
הנה כי כן,בני אדם ההולכים לחוץ בהפקר של צניעות
חסרים הם את חליפת המיגון הטובה ביותר
את העור - האור האלוקי הנוסף כאמור
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על להתחיל מבראשית
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines