יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



במשפחה
כתבות, סדנאות, פרסומים...

 



דעות

דף הבית » דעות » דעות ביהדות על מגוון נושאי הלכה, חגים, תפיסות יהודיות »מקום שהתפללו בו אבותי.




מקום שהתפללו בו אבותי.


06/11/2013
פרשת השבוע: ויצא
מאת: הרב אייל ורד
בניגוד לתמונה הפשוטה המונחת מול עינינו, שיעקב בדרכו מבאר שבע, פגע במקום ולן שם, תוך שהוא חולם את החלום על הסולם, רש"י מספר סיפור אחר. מאמרו של הרב איל ורד.


על פי רש"י בעקבות הגמרא בחולין, יעקב הגיע עד חרן, ואז החליט לחזור חזרה לאותו מקום, ולהתפלל במקום שהתפללו אבותיו. מסלול זה מעורר שאלות רבות. מדוע לא התפלל יעקב מלכתחילה במקום? מה דחף את יעקב לחזור חזרה מרחק רב כל כך, וכי אי אפשר להתפלל בחרן? על שאלות אלו עונה רש"י:   וא"ת וכשעבר יעקב על בית המקדש מדוע לא עכבו שם ? איהו לא יהיב לביה להתפלל במקום שהתפללו אבותיו ומן השמים יעכבוהו ? איהו עד חרן אזל כדאמרינן בפרק גיד הנשה וקרא מוכיח וילך חרנה כי מטא לחרן אמר אפשר שעברתי על מקום שהתפללו אבותי ולא התפללתי בו. יהב דעתיה למהדר וחזר עד בית אל וקפצה לו הארץ'.
 
אלו דברים מעניינים מאוד. לפי רש"י הסיבה שיעקב לא עצר בדרכו להתפלל הייתה מפני שלא יהיב ליביה. ליבו לא היה נתון באותה עת לפעולת התפילה. יעקב הנרדף, עסוק באותה עת בחילוץ עצמי מסכנת עשיו הזומם להורגו. אין אפשרות לתת לב לתפילה באופן כזה, ואף מן השמים מסכימים עם יעקב ולא מעכבים אותו במנוסתו. כך לא מתפללים.
אך מה קרה כשהגיע יעקב לחרן? ומהו אותו מקום שהתפללו בו אבותיו שיעקב כל כך מתאווה לשוב ולהתפלל בו?
 
יציאת יעקב לחרן יש בה שני מניעים. הראשון – הבריחה מעשיו, מתוך חרום ובהלה, אך המניע השני – יש בו מימד עומק, של הקמת משפחה והעמדת זרע, ועל זה מצווה אותו יצחק אביו. בדברי יצחק לא מוזכר כלל הפחד מעשיו. כן מוזכר שם הציווי לקחת אשה ולהעמיד ממנה זרע, ולהיות המשך לברכת אברהם שאף היא כוללת את ברכת הזרע.
 

ובכן - לאחר שיעקב מגיע לחרן ומסדיר את נשימתו מן הבריחה המהירה, הוא מבין שרק חצי מהשליחות התקיים - הוא אכן ניצל מעשיו. אך החצי השני - העמדת המשפחה, החצי הזה מעורר אצלו את הרצון להתפלל, ולא סתם להתפלל, אלא דווקא במקום שהתפללו אבותיו. האם יש מקום כזה? היכן ראה יעקב את אבותיו מתפללים ועל מה?
 
נראים הדברים שתפילת יעקב היא תפילה מכוונת. תפילה על המשפחה. ולכן נתאווה להתפלל דווקא במקום שהתפללו אבותיו ודווקא באופן הזה. הורתו ולידתו של יעקב מתוך תפילה נוצרו, תפילה מיוחדת, תפילת איש על אשתו ואשה על בעלה. "ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו כי עקרה היא ויעתר לו ה' ותהר רבקה אשתו" . ליצחק ורבקה אין ילדים. זוהי ודאי מציאות מצערת הפוגעת באופן חמור ביכולת של בית אברהם להמשיך הלאה. מן הראוי להתפלל על זה. על הרעיון שעומד להיקטע, על ההבטחה שלא מקוימת, שמא יש בזה גם חילול ה' אם הבטחת הזרע לאברהם לא תקוים. אך יצחק לא מתפלל על כל אלו. יצחק מתפלל על רבקה. על הצער שלה, על הכאב שלה. על כך שאין לה ילדים. יצחק שם את רבקה למולו בעת התפילה, היא הנוכחת אל מול פניו. בתרגום יונתן שם הוסיף שיצחק עמד בעת ובעונה אחת מול ה' ומול אשתו. "ואזל יצחק לטוור פולחנא אתר דכפתיה אבוי" [והלך יצחק להר התפילה, מקום שכפתו אביו..]. יצחק הולך להר המוריה להתפלל, אך כשהוא נמצא שם, מול עיניו עומדת רבקה. הצער שלה. 
הדבר רמוז בפסוק עצמו - אנחנו קוראים כי עקרה היא, אך כתוב כי עקרה הוא. יצחק רואה את עצמו עקר יחד איתה. משתף עצמו לחלוטין בצערה.
 
והתפילה הזו, תפילת איש על אשתו, בוקעת רקיעים ומחוללת מהפכה. "ויעתר לו ה'" - כעתר [קלשון] בן שלש שיניים ההופך את האדמה, כך נתהפכה הגזירה ונפקדו יצחק ורבקה.
בבית הזה גדל יעקב. בבית שהכל מתחיל בו מתפילת איש על אשתו. זה הסיפור ששמע יעקב מינקות - באת לעולם כי אבא התפלל על אמא. יעקב רוצה אף הוא להגיע למקום שהתפללו אבותיו, ולהתפלל את התפילה שהתפללו אבותיו, תפילה על בניין הבית. אמנם יעקב מחדש חידוש ומתפלל מראש על אשתו, עוד בטרם ראה אותה. ואולי זו הסיבה שכאשר ראה יעקב את רחל, ידע מיד שזו היא אשתו ושתפילתו נענתה.
 

יעקב חוזר ונותן את ליבו להתפלל על המשפחה. והקדוש ברוך הוא נענה לו ומראה לו בחלום סולם, שמוצב ארצה וראשו מגיעה השמימה. מין גשר שמחבר בין כאן לשם, בין ארץ לשמים, ויש בו רצוא ושוב. יעקב רואה בית. בית שמהווה סולם ובו אפשר לחבר עליונים ותחתונים, ,' וְאָז הִשִּיג שָׁם שֶׁשָּׁם בַּמָּקוֹם הַהוּא זוֹכִין לִבְחִינַת כֹּל הַנַּ"ל לְקַשֵּׁר תַּחְתּוֹנִים וְעֶלְיוֹנִים יַחַד. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם, וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה. וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹקִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ ' [ ליקוטי הלכות נדרים ג']
 יעקב מבין היטב את החלום , ומייד כשמקיץ משנתו הוא קורא למקום – בית אל. הבית של השכינה.
 
תפילת איש על אשתו, תפילת אשה על בעלה, תפילה על הבית כולו. אכן יש ה' במקום הזה , וזה שער השמים!
 
רשימת התגובות  
שאלה - , 10/11/2013
לא הצלחתי למצוא את המקור לדברי רש``י מישהו אולי ידע?
פרשת ויצא! - , 07/11/2013
יפה כתוב!
עזר לי מאוד בקשר לפרשה...
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על מקום שהתפללו בו אבותי.
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines