יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



מהעולם היהודי
 כותרות אחרונות


במשפחה
כתבות, סדנאות, פרסומים...

 



דעות

דף הבית » דעות » אקטואליה »ספירת העומר – ימי עצב או שמחה?




ספירת העומר – ימי עצב או שמחה?


30/04/2012
אסור ליתן למנהגי האבלות לבלבל אותנו. ימי ספירת העומר הם ימי שמחה ויש לכך אף השלכות הלכתיות


הדעה הנפוצה מחשיבה את ימי (ספירת) העומר כזמן של עצב ואבלות. מקור הדבר-מנהגי האבלות הנהוגים בתקופה זו ואשר כוללים איסור שמיעת מוזיקה משמחת, הימנעות מנישואין, איסור תספורת ועוד.
ואולם, קריאה במקורות מלמדת כי במקור הימים הללו היו ימי שמחה יתירה לעם ישראל. ימים אלו מהווים את המעבר ממועד הפסח לחג השבועות, ויש המחשיבים אותם בשל כך כ'חול המועד' ארוך (רמב"ן על התורה ויקרא כג). עוד יש בימים הללו שמחה של פריחה והבשלת התבואה, כאשר הדבר בא לידי ביטוי במעבר מהקרב העומר (קרבן שעורים) בפסח לקרבן שתי הלחם (קרבן חטים) בשבועות. מהסיבות הללו סביר להניח שבימי המקדש הספירה לוותה בשמחה, בהלל ובשירה, וייתכן שהיו אף מנהגים מיוחדים שציינו זאת. אף מותם של 12 זוגות אלפים מתלמידי רבי עקיבא בין פסח לעצרת (לפי המסופר בתלמוד; יבמות סב ע"ב), ופרעות שונות בקהילות אשכנז במשך השנים נוספו עוד ועוד איסורים. כך קרה כמעט לחלוטין ובמקום זאת אנו מתאבלים בזמן (אולי) הכי שמח של השנה
רמת האבלות


ובכל זאת, חשוב לדעת שזכרם של ימי השמחה לא נמחק והוא נוכח אף בזמן שאנו מתאבלים. ביטוי לדבר ניתן למצוא למשל בדין ברכת שהחיינו בימי ספירת העומר על פרי חד. באופן טבעי רבים משווים את דיני ספירת העומר לימי בין המצרים, שם אנו גם נוהגים במנהגי אבלות כזכר לחורבן, ולכן חושבים שחל איסור להביא למצב של ברכת שהחיינו וממילא נמנעים מאכילת פרי חדש (ראה שו"ע או"ח תקנא, יז). שכן, כיצד יברך ויודה על הגעת זמן שהוא מועד פורענות לישראל?
אבל השוואה זו איננה נכונה. קיים הבדל מהותי בין הימים הללו לימי בין המצרים, כפי שכתב הרב עובדיה יוסף (שו"ת יחווה דעת א, כד): "נראה שיש חילוק גדול בין ימי בין-המצרים לימי הספירה, כי ימי בין המצרים שאירעו בהם חורבן בית המקדש ושאר פורעניות [...] הם ימי אסון כללי לעם ישראל בכללו, ומיילא אין מקום לברך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה, בזמן שנועד לפורענות לכל האומה, שנקבע להם בכיה לדורות, ומגלגלים חובה ליום חייב. אבל ימי הספירה אינם נחשבים לימי פורענות לעם ישראל, ואדרבה, כתב הרמב"ן שקדושת ימי הספירה כימי חול המועד".
בניגוד לימי בין המצרים שהם בעצמם ימי פורענות לעם ישראל, ימי הספירה הם בעיקרם ימי שמחה, רק שעליהם התווספו מנהגי אבלות בעקבות מאורעות שונים. לכן, על אף שאנו נוהגים מנהגי אבלות בגופנו בימים הללו, אין זה אומר שהימים הללו ימי עצב הם. אדרבה, אלו ימי שמחה ובהחלט ניתן לבר על הגעתם.
למה הדבר דומה? לאדם שמתענה תענית חלום בשבת (רמב"ם הלכות תעניות א, יב). ודאי שקדושת ושמחת השבת אינה מתבטלת למרות שהאדם עצמו שרוי בתענית. כן הוא הדבר בימים אלו-אנו שרויים בזמן שמח וחגיגי, ורק מפני צרות אישיות שעברו עלינו אנו מתאבלים. אשר על כן, כל דין הנוגע לקדושת הזמן ודאי שייחגג בשמחה ולא בעצב.
אשר על כן, מסקנת גדולי הפוסקים היא שניתן לאכול פרי חדש ולברך עליו שהחיינו בספירת העומר (ורק לגבי בגד חדש יש המחמירים ממידת חסידות בלבד).
המאמר באדיבות העלון השבועי "מסביב לשולחן"
 
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על ספירת העומר – ימי עצב או שמחה?
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines