יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



במשפחה
כתבות, סדנאות, פרסומים...

 



דעות

דף הבית » דעות » דעות ביהדות על מגוון נושאי הלכה, חגים, תפיסות יהודיות »משהו לקחת הביתה מפרשת ``ויצא``



משהו לקחת הביתה מפרשת "ויצא"


03/12/2011
פרשת השבוע מלמדת את הרב ראובן בר-כץ את הדרך הנכונה לקבל החלטות בשותפות עם בן הזוג




אף בן זוג אינו אוהב 'הנחתה' חד צדדית מבן הזוג שלו. כמו לדוגמה, אישה: "אתה שומע, שבוע הבא אנחנו נהיה משפחה מורחבת..." בעל: "מה זאת אומרת"? אישה: "אחותי יוצאת עם בעלה לחופשה והילדים שלה יהיו אצלנו..." בעל: "סליחה, לא חשבת להתייעץ איתי קודם?" אישה: "למה מה זה צריך להפריע לך"? דוגמה נוספת ל'הנחתה' של אחד מבני הזוג על רעהו: "השבת אנחנו אצל ההורים שלי, אימא שלי התקשרה ונורא ביקשה, אז אמרתי לה שאנחנו באים..." גם כאן לרוב תבוא תגובה כזו או אחרת של אי שביעות רצון מן ה'הנחתה', שלאחריה תבוא הנימוק הקלאסי של 'המנחית' "לא חשבתי שזה יהיה איכפת לך... דווקא חשבתי שתשמח..." אבל זהו שלא! כי גם אם השהייה בשבת אצל הורי ה'מנחית' נעימה לבן זוגו, עדיין יש לו תחושה לא נוחה מכך שמישהו קרוב ככל שיהיה, לוקח את ההחלטות בשבילו.

הנחתות באשר הן, יש בהן מסר של "אני לוקח אותך כמובן מאליו" כמו גם "אני יודע מה טוב בשבילך" ולעיתים מסר חמור יותר של "אני לא סופר אותך". לפעמים בן הזוג ה'מנחית' מצטדק על ה'הנחתה' בכך, שלא הייתה לו כל ברירה אחרת, "האימא לחצה והייתי מוכרחה לומר לה שזה סגור". בואו אם כן נראה כיצד מתנהג יעקב אבינו במקרה דומה, בפרשת השבוע 'פרשת ויצא', כאשר יעקב שוהה כעשרים שנה בבית חמיו - לבן הארמי, לאחר הניסיונות הרבים של לבן לרמות אותו, הוא מקבל ציווי מהקב"ה "ויאמר ד' אל יעקב שוב אל ארץ אבותיך ולמולדתך ואהיה עמך" יעקב אבינו ששומע את דבר ד', קורא לרחל ולאה אל השדה, שם הוא יכול לשוחח איתן בשקט ללא כל הפרעה ובמקום לומר להן את הדבר הפשוט ביותר שעולה על הדעת והוא "קיבלתי אמש נבואה מהקב"ה כי עלי לשוב אל ארץ אבותי... הבה נתארגן יחד כדי לקיים את רצון ד' על הצד הטוב ללא שהיות" יעקב פותח במונולוג ארוך, בו הוא ממחיש לנשותיו עד כמה האווירה בבית אביהן נעשית עכורה "רואה אני את פני אביכן כי איננו אלי כתמול שלשום" והמפנה הזה ביחסו של אביכן אלי לא בא כתגובה על רפיון שלי בעבודתי אצלו, ההפך מכך "ואתנה ידעתן כי בכל כוחי עבדתי את אביכן" וכך הוא ממשיך לתאר להן, כמה פעמים ניסה אביהן להתל בו ולהרע לו, עד שבסוף דבריו הוא אומר להן כי קיבל נבואה לאמור "קום צא מן הארץ הזאת ושוב אל ארץ מולדתך" הרי אילו יעקב היה פותח את דבריו בדברי ד', היו רחל ולאה קמות על אתר והולכות לארוז את חפציהן ולהכין את הילדים לנסיעה, אז מדוע יעקב מגולל להן את הקושי הרב בבית אביהן בחרן? מה זה רלוונטי בכלל מול ציווי ד'?! אלא 'מעשה אבות סימן לבנים', כאן מלמד אותנו יעקב אבינו כי אינה דומה עשייה מתוך רצון והבנה, לעשייה מתוך הכרח של אין ברירה, יעקב ידע שכאשר הוא ימחיש להן את המצב הבלתי נסבל בבית אביהן הרמאי, הוא יגרום לכך שהן יסיקו את המסקנה המתבקשת בעצמן, כך שכשהוא מבשר להן על דבר ד', הן קיבלו זאת בנפש חפצה, בשלמות, ללא כל נימה של תסכול מכך שהן נאלצות לעזוב על אתר את ערש לידתן אל ארץ אחרת, כי האדם מטבעו אינו אוהב שיחליטו בשבילו, גם כאשר מחליטים עבורו החלטות ראויות ונבונות, אדם רוצה לחוש תמיד שכוח הבחירה שלו חופשי לכאן ולכאן ולא שמעמידים אותו בדרך ללא מוצא, לכן יעקב מעמיד לפני נשותיו את הקושי שהוא חווה מול אביהן וכבר הן מגבשות את המסקנה בעצמן "הלא נוכריות נחשבנו לו כי מכרנו..." עכשיו, הוא אומר להן את הנבואה שקיבל אמש והן מקבלות זאת כדבר הנכון ביותר שיש לעשותו, כי הן רואות בחוש שהציווי נועד לטובתן.

משהו לקחת הביתה

בלא מעט מן המקרים שבן זוג נאלץ לבצע את מה שהוא אינו חפץ, או שהוחלט עבורו דבר כלשהו, אנו מקבלים ממנו 'התנגדות', גם אם 'המתנגד' היה מחליט אותו הדבר עבור עצמו או היה מבצע בעצמו את הדבר, אילו הייתה ניתנת לו הבחירה החופשית, אבל כאשר 'החליטו' בשבילו זה כבר סיבה להתנגד מבלי להיכנס לגופו של עניין, מפני שהאדם אינו אוהב את התחושה שהוא מובן מאליו או שהוא 'חפץ' שמזיזים אותו לפי החלטה של אחרים גם אם זו אשתו, למרות שהוא חש 'מחובר' אליה באופן מיוחד, עדיין הוא רוצה להרגיש שהוא אדם שנברא בצלמו, עם קווי המתאר שלו, והתכונות המיוחדות לו והוא רוצה לשמור על ה'עצמאות' הזו מבלי שהיא תפגע. לפיכך, הדרך הטובה ביותר להימנע מ'התנגדות' כפי שלמדנו מיעקב אבינו, זה 'התייעצות' מקדימה עם בן הזוג, כמו "אימא שלי התקשרה וממש התחננה שנבוא לשבת, היא מתגעגעת לנכדים וגם לנו, האמת שזה חשוב לי למלא את הבקשה שלה, אבל קודם לכן אני רוצה לשמוע מה דעתך", הסיכוי שהבעל ייענה לבקשה במידה ואין לו מניעה לכך הוא כמעט מוחלט ועכשיו זה כבר 'החלטה' שלו, הוא יעשה זאת בשמחה, בלי 'פרצופים' שהוא עושה טובה למישהו ולכן מעבר לכך שמנענו 'התנגדות' כזו או אחרת נשכרנו מכך שהאווירה בשבת תהיה נעימה וטובה יותר.

 

ראובן ברכץ,

יועץ זוגי למגזר הדתי והחרדי,

052-5616360

אתר: ייעוץ זוגי למגזר הדתי

 

 
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על משהו לקחת הביתה מפרשת ''ויצא''
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines