|
|
|
|
|
|
|
במשפחה
|
כתבות, סדנאות, פרסומים...
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"לפני עיוור לא תיתן מכשול"
25/07/2011
חננאל ובר מסביר את הקשר בין התורה ושוק ההון ואיך האיסור לא לשים מכשול רלוונטי לימינו
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
הלפני והאחרי של ה``לא תתן``
- משה אהרון נווה עמל הרצליה, 25/07/2011
ביטוי : ``לא תתן``, משמעו גם לא תאפשר בשום צורה שהיא.
``לא תשים הוא ביטוי מצומצם יותר ובשניים . ``אתה לא תשים`` וכן שמים לכאורה דבר שהוא מוגדר ומכשול בהיכרח שהוא רב אנפי ורב תופעתי והוא לובש ופושט צורה.
ואינו בכלל דבר המוגדר.
אם כן : ``לא תתן`` לא תאפשר בכל צורה שהיא אפילו לא אגב אורחא או עיצה ואף תתנגד ולא פאסיבית להצבת מכשול לעיוור גם על ידי אחרים .
דומה שעיקר העיקרים הוא, כי כך או אחרת אין ולא ניתן להתייחס לביטוי כאמור בלא ההקשר הכולל שבו הוא מצוי.
לא בכדי קיימת ``וו`` החיבור : ``ולפני עיוור...``.
בוו החיבור כאמור ביקשה התורה להפנות תשומת ליבנו לעושר הפרשני לביטוי ``לא תתן`` ממהקש של תחילת הפסוק : ````לא תקלל חרש``...
אם כן במידה רבה ה``לא תתן`` מוקש ל``לא תקלל``.
אם כן מה קללה יכול שתסתכם אך בדיבור בעלמא ולו גם בינך לבין עצמך.
כך גם ``לא תתן``.
שפעמים אדם משים מכשול לחברו שאינו יודע דבר אפילו בהגיגים שליליים שבנפש המוקרנים כך או אחרת החוצה
אדם שמטעין עצמו בשנאה שבלב או באנרגיה שלילית כלפי חברו וחברו חש בכך ודבר זה גורם לו להכשל או לעשות רעה
כי אז מי שנתן למכשול להתפתח ולהתגלם הוא אותו האדם שכאילו קלל אותו בליבו.
והרבותא הגדולה היא שהתורה ביקשה
לומר כי כך או אחרת הכל קשור זה בזה.
אדם שנכשל בכך שקלל אחר שלא בפניו
אותו ה``חרש`` יכול שיהפוך גם ``עיוור``
ובעצם אותה האנרגיה השלילית של הקללה כבר נתת לכדור המכשול להתחיל להתגלגל.
ולכן הפסוק מסתיים בשניים :
ויראת מאלוהיך`` שתזהר להתחיל בקללה
ואם השתכללה לכלל מכשול כי אז :
``אני ה`...
ה` ירחם
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
הנך מוזמן להגיב על
''לפני עיוור לא תיתן מכשול''
|
|
|
|
|
|