יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



במשפחה
כתבות, סדנאות, פרסומים...

 



דעות

דף הבית » דעות » דעות ביהדות על מגוון נושאי הלכה, חגים, תפיסות יהודיות »משהו לקחת הביתה מפרשת ``חוקת``



משהו לקחת הביתה מפרשת "חוקת"


30/06/2011
הרב ראובן בר-כץ לומד שיעור בגישור בין בני זוג מאהרון הכהן - המטפל הזוגי הראשון



אהרן הכהן היה ה'מטפל' הזוגי הראשון הידוע לנו, הצלחתו הייתה יוצאת מן הכלל, את זה אני למד ממה שנאמר באבות דרבי נתן (פרק י"ב) שהיו בישראל (בדור המדבר) אלפי ילדים שנקרא שמם 'אהרן', מדוע? מפני שאלמלא אהרן הם לא היו באים לעולם! שהיה אהרן משים שלום בין איש לאשתו ובעקבות השלום נולדו הילדים הללו, כאות הוקרה לאהרן, קראו ההורים את שם בנם כשמו, בהתחשב בעובדה שהבנות הן לכל הפחות חצי מאוכלוסיית העולם, הרי שמול אלפי הבנים שנקראו 'אהרן', נולדו גם אלפי בנות ואם נוסיף על זה את הסבירות שחלק מ'ההצלחות' של אהרן לא באו לידי ביטוי בלידת ילדים מכל סיבה שהיא, הרי ש'במבחן התוצאה' אהרן הצליח להביא מזור לאלפים רבים של זוגות ולהעמיד אותם על דרך סלולה בקשר הזוגי שלהם.

אם כן, שומה עלינו לנסות להבין ולו במעט מה היא הדרך או ה'שיטה' בה הצליח אהרן הכהן לערוך מפנה חיובי כה רב, בתוך הלבבות השסועים והכואבים? נחזור אפוא, אל אבות דרבי נתן, שם יש לנו רמז על הדרך בה 'עבד' אהרן הכהן וכך נאמר: הלך אהרן וישב אצל אחד מהם, אמר לו, בני! ראה חברך מה הוא עושה מטרף את ליבו וקורע את בגדיו ואומר, אוי לי איך אשא פני אל חברי בושתי ממנו שאני הוא שסרחתי עליו. וכך היה אהרן הולך אצל חברו ואומר לו כדברים האלה, לאחר מכן כשהיו נפגשים שני החברים היו מחבקים ומנשקים זה לזה, לכך נאמר בפרשת השבוע 'פרשת חוקת' "ויבכו את אהרן שלשים יום כל בית ישראל..." ובכן, התיאור ה'לכאורה' פשטני הזה מעלה תמיהה לא מבוטלת ונראה כאילו אין בין הדברים האלו למציאות כל קשר, הרי כולנו מכירים פחות או יותר בני זוג השרויים במריבה קשה, אולי כבר בהליכי פירוד או שעדיין לא, האווירה העכורה, המסרים הארסיים שעוברים מזה לזו, הכעסים הצעקות וכו' עכשיו נתאר לעצמנו שיבוא איזשהו סמכות רוחנית גבוהה וישב נניח עם האישה ויאמר לה "פגשתי אתמול את בעלך ומצאתי אדם מיוסר, שאינו רגוע ואינו יודע את נפשו כיצד לשאת את פניך, לאחר שהוא גרם לך צער כה רב ב"אשמתו", הוא כולו משתוקק שתמחלי לו..." בינינו, הדבר הראשון שהאישה הייתה עושה זה לנסות להעמיד את הרב על הטעות ה'טכנית' "תודה לכבוד הרב על הרצון הטוב והאכפתיות, אבל אני חוששת מאד שהרב פגש אדם כנראה מאד נחמד אבל זה לא בעלי, הייתה פה איזשהו אי הבנה", הרב מן הסתם יערוך איתה בירור קצר ומיד יתברר שאכן זה היה בעלה! או אז האישה תנסה להסביר לרב, עד היכן מגיעה שפלותו של בעלה בכך שהוא עשה לרב 'הצגה' מוצלחת כל כך והציג את עצמו כאדם בעל 'ערכים' גבוהים, שמכיר בטעותו ורוצה להתנצל עליה "כבוד הרב, בא אני אספר לך קצת על בעלי כפי שאני מכירה אותו לא מ'אתמול' אלא כבר שמונה שנים, כבר בשנה הראשונה לחיי הנישואין שלנו, התחילו הצעקות העלבות, לא היה אכפת לו ממני גם בתקופות הלא קלות של הריון ולידה..." הרב מן הסתם יאזין לה ברוב קשב ואז ינסה להסביר לה שכפי הנראה בעלה "חזר בתשובה", יש לו רצון טוב 'ניכרים דברי אמת' וכו' האם יש מישהו שחושב שבדרך הזו נפתרה ולו בעיה אחת בקשר הזוגי שלהם, נניח שהאישה תתרצה ותפגוש את בעלה עם 'עיניים בורקות' וחיוך רחב, הרי לא יעבור זמן רב עד שהתסכולים והאכזבות ישובו לביתם ואיתם הכעסים והצעקות, אז מה הועילו חכמים בתקנתם?!

אלא כדי לעמוד על דברי חז"ל הקדושים באגדה כמו בהלכה יש לדייק, להתבונן ולהעמיק בדבריהם, נשוב אם כן לאבות דרבי נתן ונבחן את הדברים, "ישב אהרן אצל האחד ואמר לו, בני! ראה חברך מה הוא עושה, מטרף את ליבו וקורע את בגדיו..." בואו נשים נקודה ונתבונן, מה אהרן הכהן 'מעביר' פה, נניח לאישה. הביטי! פגשתי את בעלך ומצאתי אדם שבור ורצוץ, נפשו סוערת עליו והוא חסר מנוחה, "מטרף את ליבו" ויתרה מכך הוא "קורע את בגדיו" כלומר סערת נפשו באה לידי ביטוי לעין כל! מה את חושבת מטריף ומטלטל את נפשו כל כך אם לא זה שהקשר איתך חשוב ויקר לו מאד! כאשר בני זוג נמצאים במצב של כעס ומריבה בקשר ביניהם וזה בא לידי ביטוי בכעסים והתפרצויות הדדיות, במידה והם יגיעו לאיש מקצוע בתחום הזוגיות, הוא יהיה 'רגוע' מאד, משום שהרגשות הסוערים ופרצי הכעס הם עדות לאכפתיות ולחשיבות שיש לאחד על השני, אדם 'נורמטיבי' לא מתפרץ כאשר נהג האוטובוס 'עושה לו פרצוף' או מדבר אליו לא בכבוד, הוא מעביר את הכרטיס וממשיך הלאה בלי להטריד את מחשבתו על התנהגות הנהג, כי נהג האוטובוס לא תופס מקום בליבו לכן הוא גם לא יסעיר את רגשותיו, שונה הדבר כאשר התגובה ה'לא סימפטית' הפוגעת, מגיעה מאדם ש'יושב' על לוח ליבנו, אז הלב מגיב והתגובה תהיה לפי עוצמת הכאב, כאשר מגיעים שני בני זוג לאיש המקצוע מחויכים ורגועים ומתארים בנועם ובאדיבות את התסכולים הרבים ההדדיים שלהם, אז איש המקצוע מתחיל "לדאוג", כי 'אדיבות ונועם' במקום של תסכול ואכזבה זוהי עדות מובהקת לריחוק רגשי חוסר אכפתיות ו'תלישות' בקשר הזוגי, במקום כזה נדרשת עבודה מסוג שונה לחלוטין, ראשית יש לעורר ולהחיות את הרגשות שנמוגו ורק אחר כך להתחיל לבנות את הקשר מחדש. נשוב אם כן לאהרן הכהן, כאשר אהרן תיאר לאישה את 'טלטול הנפש' של בעלה חזקה שהוא הסביר לה מהיכן נובעת ה'טלטלה' הזו ומה משמעותה, דווקא הצורך להיות אהוב ומוערך ולהיות ה'ראשון במעלה' אצל בן הזוג מה שכנראה לא מתממש, הם הגורמים לסער הרגשות הפורץ. נמשיך עם דברי אבות דרבי נתן "ואומר אוי לי! איך אשא פני ואראה את חברי שאני הוא שסרחתי עליו..." מהיכן הגיעה ה'תובנה' הזו? חזקה על אהרן הכהן שעשה מלאכתו נאמנה, כאשר הוא ישב עם כל אחד מבני הזוג וראה ב'סערת נפשם' ואת הרצון הכנה שלהם להיות שייכים ורצויים האחד אצל השני, הוא בודאי בירר מה מפריע לרצון ההדדי הנפלא הזה להיות יחד, תוך תהליך הבירור הובהרה ה'תובנה' אצל כל אחד מהם איפה ה'חלק שלו' בהרחקתו של בן זוגו ממנו זה שהוא כל כך חפץ בהערכתו והוקרתו, עכשיו מובנת האמירה המבטאת את ה'תובנה' "אוי לי! אני הוא שסרחתי..." כלומר, אוי לי שהמעשים שלי פעלו בעצם נגד האינטרסים שלי, כי על ידי הפגיעה בזוגתי הרחקתי אותה ממני, לכן "בושתי ממנה". כך גם התיאור הסופי של "כשפגשו זה בזה גפפו ונשקו זה לזה", הוא מצב המתאים להבנה הדדית עד כמה האחד יקר וחשוב לשני ועד כמה יש רצון הדדי כנה לחיות יחד בשלום ואהבה. הוא שאמר הלל הזקן "הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום", 'רדיפת השלום' הוא ביטוי לכך שה'שלום' לא בא כ'במטה קסם' באיזה סיפור של בדיה בין שתי דקות עם כל אחד מבני הזוג, אלא הוא נוצר על ידי 'רדיפה', הוי אומר עבודה רצינית ומאומצת כפי הנדרש עם שני בני הזוג, כאמור, עד שזכה לאלפי ילדים שנקראו בחייו בשמו 'אהרן', לפי שהיה אהרן 'אוהב את הבריות', לכן עבודתו נעשתה ממקום אוהב ואמפטי, לפיכך ביכו את מותו כל בית ישראל, אנשים ונשים.

ראובן ברכץ,

יועץ זוגי למגזר הדתי והחרדי,

052-5616360

אתר: ייעוץ זוגי למגזר הדתי

 
רשימת התגובות  
אוהב שלום - דולב, 06/07/2011
לרב בר-כץ תודה על הדברים שנכתבו בטוב טעם והלואי ונזכה ללכת בדרכו של אהרון ע``ה
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על משהו לקחת הביתה מפרשת ''חוקת''
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines