יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



מהעולם היהודי
 כותרות אחרונות


במשפחה
כתבות, סדנאות, פרסומים...

 



דעות

דף הבית » דעות » דעות ביהדות על מגוון נושאי הלכה, חגים, תפיסות יהודיות »משהו לקחת הביתה מפרשת ``שמיני``




משהו לקחת הביתה מפרשת "שמיני"


19/04/2017
הרב ראובן בר-כץ לומד מ"וידום אהרון" שבפרשת השבוע כיצד על בני זוג להתנהל בשעת ויכוח




אחת התופעות שיש להן השלכה ניכרת בפגיעה בחיי הזוגיות היא עזיבה פתאומית של אחד מבני הזוג תוך כדי ויכוח או מריבה. הכול מתחיל בשיחה תמימה על נושא בעל אופי רגיש (הילדים, ההורים וכדומה) עקב החשיבות הרבה ששני בני הזוג רוחשים לנושא השיחה מתעורר ויכוח, הטונים עולים ובמהרה מתפתחת מריבה ואז הבעל (על פי רוב, סטטיסטית) קם בכעס ועוזב את החדר לעיתים תוך אמירה "אני לא רוצה לדבר איתך!" אפשרות נוספת היא, השתתקות פתאומית ונתינת 'כתף קרה' תוך כדי ויכוח סוער ללא עזיבת החדר, גם כאן לעיתים באמירה "לא רוצה לדבר איתך!" או נתינת מסר זהה בשפת הגוף.

כאשר עורכים ברור עם בן הזוג "העוזב" או "המתכנס לתוך עצמו" והוא נשאל "מה גרם לך להתנהג כפי שהתנהגת"? התשובה לרוב היא: "הרגשתי שהויכוח בינינו הולך וגובר ואני עומד לאבד שליטה ויתכן שאומר דברים קשים, לכן העדפתי לעזוב את החדר או לשתוק ובכך למנוע את ההסלמה..." כלומר, על פי החשיבה שלו הוא ראוי ל'ציון לשבח' על כך שהוא מנע הסלמה והוא נצר את לשונו למרות הקושי שבדבר ל"הישאר חייב", הוא מרגיש שהשתיקה שלו היא בבחינת "וידום אהרן".

בדברים הבאים, נחדד את ההבדל הקוטבי בין שתיקתו של אהרן "וידום אהרן" הנאמר בפרשתנו פרשת שמיני, ובין שתיקה או עזיבה פתאומית בעת ויכוח עם בן הזוג. ביום השמיני למילואים לאחר שבעה ימים שבהם משה שימש במשכן בבגדי לבן ולימד את העבודה לאהרן ובניו, הגיע יומו הגדול של אהרן בו הוא נכנס לתפקידו כ"כהן גדול", הוא קרב אל המזבח, עשה את עבודתו כפי שנצטווה וזכה שתשרה שכינה דווקא על ידו בעם ישראל, הוא יוצא אל העם ומברך אותם וברגע המכונן הזה "ותצא אש מלפני ד'... וימותו לפני ד'" הוא מאבד ברגע אחד את שני בניו נדב ואביהוא, אהרן לא די בזה שהוא שותק אלא "וידום", הוא הופך את עצמו ל'דומם' ללא חשיבה של "מה שווה לי כל הגדולה הזו אם איבדתי את שני בני", אלא הוא מקבל את גזירת ד' בדממה מוחלטת פשוטו כמשמעו, כך ראוי ונכון לנהוג כלפי הקב"ה בכל מצב, שלא להרהר אחר מידותיו, אלא לעשות מעשה 'דומם' שהיכן שלא נניח אותו ומה שלא נעשה בו, הוא "מקבל את הדין" ללא כל הרהור וערעור. נמצא, ש"וידום אהרן" זו פעולה של קבלה והכנעה. ועתה נשוב אל בני הזוג שלנו, דווקא עזיבה בעת ויכוח באופן חד צדדי ובוטה כביכול במגמה של מניעת הסלמה – היא ה'הסלמה' בכבודה ובעצמה! העוזב לא מעלה בדעתו עד כמה הוא מחריף את המצב בעת שהוא "מתעלה על עצמו" ובורח "לפני שהוא מאבד שליטה", כשנשאל את בן הזוג ה"נעזב", "מה הרגשת כאשר בן זוגך עזב אותך תוך כדי סערת הויכוח ביניכם"? אנו נשמע דברים קשים מאד, ביניהם: פגיעה, עלבון, ביזוי והתחושה היותר קשה שאנו שומעים שוב ושוב בתופעה הזו היא, 'אכזריות'! לא פחות, ההסבר הפשטני לתחושה הקשה היא, שכאשר יש ויכוח במיוחד על נושא בעל אופי רגיש, הגוף סוער, דרוך ומתוח, כדי לחזור ל'רגיעה' יש צורך לפרק את המתח שנוצר, פרוק המתח מתאפשר רק על ידי הוצאת הדברים היושבים על הלב ואוורור הרגשות, אולם כאשר בן הזוג עוזב לפתע בכעס, ה'נעזב' נשאר סוער ומתוח מבלי יכולת ל'התפרק', ה'בטן' שלו מלאה וזה יוצר אצלו תחושה קשה של עלבון צורב ואכזריות למצבו.

המעניין הוא, שה'עוזב' לא מבין מה רוצים ממנו, "תגידי תודה שעזבתי ולא אמרתי מה באמת אני חושב על ההורים שלך!" "ואני עוד האכזרי"?!

משהו לקחת הביתה

אנחנו בני אדם וזה בסדר גמור שיש ויכוח בין בני זוג, אפילו עם להט בטון הדיבור, כל עוד נשמר כבוד של האחד כלפי השני, לא משתמשים במילים פוגעניות, לא משסים האחד את דברי השני, אבל ברגע שאחד מבני הזוג מרגיש שהוא הולך ו"מאבד שליטה", נכון שיאמר לבת הזוג, "תראי הדברים מעוררים בנו סערה גדולה, אני מרגיש שהאווירה בינינו עלולה להיפגע ואני לא רוצה שזה יקרה כי את חשובה לי, לכן מה דעתך שניקח 'פסק זמן', נרגע שנינו, נשתה משהו ובעוד שעה שעתיים נחזור ללבן את הדברים בצורה נינוחה ורגועה יותר..." הניסיון מוכיח שכאשר שבים ומלבנים את הדברים לאחר זמן, ישנה הפחתה ניכרת במתח וניתן להגיע להבנה. זו דרך אחת להימנע מהסלמה בעת ויכוח בצורה ראויה ובוגרת, דרך נוספת להתמודד עם תופעת העזיבה בכעס בעת ויכוח, היא ששני בני הזוג ישבו יחד ויסכמו ביניהם מה היא הדרך הטובה עבורם להימנע מהסלמה תוך כדי ויכוח, בלי הצורך "לנטוש את המערכה", זה יכול להיות סימון מסוים שמקובל על שניהם, שתפקידו להעביר מסר של "אני אמנם מפסיק חד צדדית את הויכוח בינינו, אבל זה ממקום של רצון להירגע ורצון למנוע החרפה או גלישת הויכוח למקומות אחרים" ולא ממקום של ביזוי או חוסר אכפתיות, סיכום כזה מראש בפרט אצל בני זוג שהתופעה הזו חוזרת ונשנית אצלם לעיתים תכופות, יש בכוחה למנוע כאב לב מיותר וכן פגיעה ממשית בחיי הזוגיות שלהם.

ראובן ברכץ,

יועץ זוגי למגזר הדתי והחרדי,

052-5616360

אתר: ייעוץ זוגי למגזר הדתי

 
 
רשימת התגובות  
תענוג - קובי, 25/03/2011
הדברים מוגשים וערוכים בחן וביופי פשוט להתענג על המאמר
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על משהו לקחת הביתה מפרשת ''שמיני''
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines