יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



במשפחה
כתבות, סדנאות, פרסומים...

 



דעות

דף הבית » דעות » ניר אביעד



משנכנס אדר מרבים בשמחה
ממש חשוב לי להיות מאושר, ומה איתך? איפה הבעיה? מדוע אנחנו כל כך רחוקים מהשאיפה הפשוטה והכה לגיטימית להיות מאושרים? ניר אביעד במאמר מיוחד לקראת חודש אדר.

30/01/2014
גשם, רד כבר גשם!!
כאשר יש נתק בין שני העולמות אזי גם המחבר-המקשר (הגשם) חסר
26/01/2014
אל תהיה זקן!
ניר אביעד: כיצד התכונות הטבעיות של "שחיקה" ו"הרדמות בשגרה" פוגשות אותנו בזוגיות, במקומות העבודה וכמובן בדרך הרוחנית
15/09/2011
 גם התורה דורשת צדק חברתי!!
ניר אביעד לומד שמדובר בקריאה, בציווי ובהנחיה של התורה והם משמשים כנר לרגלי הדבקים בערכי היהדות כבר למעלה מ-3,300 שנה
07/09/2011
איפה אלוקים היה בזמן השואה?
ניר אביעד עוסק בשאלות הקשות מכולן: איפה היה הקב"ה בזמן השואה ומדוע נזנח העם הנבחר?
01/05/2011
לקבלת המבול – עמוד נוח!
נח היקר, מי אתה? צדיק אמיתי או "צדיק של פרווה"? מדוע דווקא מאז המבול הותר לבני האדם לאכול בשר? על הכוח של תפילה מעומק הלב ועל המשמעות האמיתית של ערבות הדדית.
07/10/2018
יום הכיפורים – מה שהיה היה, ביום הזה מתחילים מהתחלה
היום הקדוש והחשוב ביותר בשנה בפתח, ולמרות שזהו יום של משפט ודין, מדובר גם ביום השמח ביותר בו נמחלים לנו עוונותינו ואנחנו יוצאים לדרך חדשה זכים וטהורים. ניר אביעד על מהותו ופנימיותו של יום הכיפורים, הדרך לתשובה ולתיקון, ועל חשיבות בקשת הסליחות איש מרעהו
25/09/2015
סליחה, טעיתי!
יהודה, בנו של יעקב אבינו, ואחד מראשי העם, מסתבך בפרשת "וישב" בתקרית אישית מביכה, תקרית שבימינו ודאי היתה זוכה לסיקורים תקשורתיים רחבים ע"י שלל אמצעי התקשורת הצעקניים ורודפי הסנסציות שלנו.
הפעם במאמר על תגובתו האצילית של יהודה ובחירתו להודות באמת, חרף הפגיעה האישית והציבורית בתדמיתו, על הקושי של כל אחד מאתנו להכיר בטעויותיו, על הצורך להתעלות ולהתנצל כשאנחנו "מפשלים" ועל הדרך להשתחרר מאחיזתם של האגו והגאווה שמונעים מאתנו להיות פשוטים ושמחים הרבה יותר.
11/12/2014
הכסף מסובב את העולם
רוב בני האדם מתהלכים בתחושה פנימית שאין להם מספיק כסף, כפי שהם היו רוצים, ומרגישים מוטרדים מאוד מסוגיה זו. על גישתה של היהדות ל"ניסיון הפרנסה" ולמרדף היום-יומי של כולנו אחר הממון, על טיפים לפרנסה טובה ולרווחה כלכלית שקיבלנו מחכמי ישראל לאורך הדורות ועל דרכו הייחודית של יעקב אבינו בפרשת השבוע הנוכחית לשלב בין עולם הרוח ועולם החומר.
04/12/2014
מהיום מתחילים דיאטה!
רבקה אימנו בפרשה הנוכחית, ואברהם אבינו בפרשה הקודמת, מתגלים לנו לא רק כאנשי חסד ואמונה, אלא גם כזריזים, נמרצים ומלאי חיוניות ואנרגיה. מדוע הטבע של רובינו להיות דווקא עצלים, מהם התירוצים השכיחים שאנו נותנים לעצמינו לדחות משימות ומטלות?
14/11/2014
שלומית, למה את בונה סוכה?
מדוע הסכך בסוכה צריך להיות דווקא מפסולת ומה מסמנים ארבעת המינים בעבודה הפנימית שעל כל אחד מאתנו לעשות?
07/10/2014
משנים את ה`ראש` השנה
כיצד עלינו להתנהג במהלכם של ימי החג כדי שאכן בשנה הקרובה חיינו יהיו מלאי סיפוק, משמעות ואמת?
23/09/2014
ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מדוע ה' לא סלח והעניש בחומרה את המרגלים בעיקר בגלל שדיבורו סרה על ארץ ישראל ומאיסה בארץ המובטחת?
12/06/2014
שישו את ירושלים גילו בה
על הקשר הרוחני בין יום העצמאות ליום ירושלים, על משמעותה הסימלית של "ירושלים" על פי החסידות בנפש של כל אחד מאיתנו ועל המקומות שאסור לכם לפספס בדרך להתאהבות מובטחת בעיר.
27/05/2014
אש אש מדורה
מה סוד קיסמו של ל"ג בעומר? על יום חגו של רבי שמעון בר יוחאי, על ספר הזוהר והקבלה, ועל השאלה הבלתי נמנעת: "איפה נמצאת האש שלנו בחיים ומה מדליק לנו את הנשמה?"
15/05/2014
יום העצמאות – שלב הינקות מאחורינו, ומה הלאה?
ניר אביעד על הלקחים הבלתי נמנעים מהשואה, על אהבת המולדת, ציונות בעידן פוסט-מודרני, המשמעות של "מדינה יהודית" ואתגרי הדור המיוחד שלנו.
05/05/2014
אז מה נשתנה?
פסח זה זמן מצוין לעצור את הטייס האוטומטי ולקבל החלטות לשינוי. בפסח יורדת הארה רוחנית ועבורנו זה יכול להוות פתח ושער לשינוי אמיתי


10/04/2014
יש לך לב טוב או לב רע?
האם הלימוד על הצרעת רלוונטי לחיים של כולנו כאן ועכשיו או רק לרופאים הניגשים לקורס בפרמקולוגיה?


03/04/2014
אל תשליכני לעת זקנה
מותם הטראגי של בני אהרון מפרשת השבוע העלה אצל ניר אביעד כמה תהיות: מדוע נענשו בכזו חומרה? מה הקשר של סיפור זה ל"והדרת פני זקן"?
20/03/2014
מי מסתתר מאחורי המסכה?
ניר אביעד מסביר מהו סודו של חג פורים, שבגינו הוא זכה להיחשב לאחד החגים החשובים והמשמעותיים ביותר בלוח השנה היהודי
15/03/2014
מי פה הקורבן?
ניר אביעד במאמר לפרשת ויקרא על ה"נפש הבהמית" שיש להעלות לעולה ועל סוג הקורבן המיוחד שמקריב מנהיג שחטא והלקח שזה מלמד את כל העם
06/03/2014
התפקיד שלי בעולם
מה התפקיד שלי בעולם? האם יש בי יחוד כלשהו? כיצד אדע מהי השליחות האישית שלכבודה נבראתי?
19/02/2014
כיצד יוצאים מעבדות לחירות?
שוב, כמידי שנה, אנו נמצאים במהלך קריאת הפרשות הראשונות של ספר "שמות" העוסקות בתקופת העבדות של בני עמינו אי שם לפני 3,500 שנה במצרים.
26/12/2013
מדוע העולם מלא בסבל וייסורים?
מאחורי השאלה "מדוע דברים רעים קורים לאנשים טובים?" מסתתרות הנחות בסיסיות שגויות. מאמרו של ניר אביעד על פרשת "ויגש" .
04/12/2013
חנוכה – איזה חושך באנו לגרש?
בחג חנוכה אנחנו מציינים וחוגגים את ניצחונם הצבאי הניסי של החשמונאים במאה השנייה לפני הספירה על האימפריה הגדולה בעולם באותם ימים - ממלכת יוון,
27/11/2013
מי רוצה להיות מיליונר?
ניר אביעד לומד מדרכו של יעקב אבינו לשלב בין הרוח לבין החומר ועל טיפים לפרנסה טובה ולרווחה כלכלית שקיבלנו מחכמי ישראל.

13/11/2013
אחי, אתה הכי הכי!
בפרשת השבוע הנוכחית נקרא על לידתם של צמד התאומים יעקב ועשיו, על המאבק ביניהם ומכירת הבכורה. מהי אהבה בין אחים ומה יכול לקרות כאשר השנאה מתפרצת. מאמרו של ניר אביעד.
30/10/2013
קח לך אישה ובנה לה בית
על יצחק ורבקה, להם אני מתוודעים בפרשת השבוע. על זוגיות מהתורה ועל החיבור האמיתי בין איש לאשתו. מאמרו של ניר אביעד על פרשת חיי שרה.
25/10/2013
מי שמאמין לא מפחד
ה"גזענות" המקורית של היהדות, היא גזענות שניתן רק להצטער שעוד עמים נוספים לא בחרו לסגל אותה לעצמם. מאמרו של ניר אביעד על פרשת וירא.
16/10/2013
``ויבדל אלוקים בין האור ובין החושך``
לקראת תחילת סבב הקריאות בתורה מחדש, ניר אביעד על פרשת "בראשית" ותפקיד האדם בעולם, על סבלנות, לקיחת אחריות אישית ועל חטא אדם וחוה ממנו כולנו סובלים עד היום

27/09/2013
שמחת תורה
ראיתם עוד עם שמנשק ורוקד עם ספר החוקים שלו?! מאמרו של ניר אביעד

23/09/2013
משנים את ראש השנה
ראש השנה הגיע, כמה חיכינו לך! כן, השנה זה יקרה! הלב אומר שהמציאות תשתנה, שאני אשתנה. באוויר מרגישים שהדברים יראו אחרת, שמשהו גדול ומשמח מאוד עומד לקרות. "שיפה ושונה תהיה השנה אשר מתחילה לה היום..."

07/09/2013
לאן אני הולך בשנה הבאה
אין זמן טוב יותר מעכשיו להתכוונן לעבר העתיד הנפלא שאנחנו מייחלים לעצמינו מעברו השני של ראש השנה. מאמרו המרתק והמכונן של ניר אביעד רגע לפני שנגמרת לה השנה.
29/08/2013
המלך בשדה. מה, לא נבוא להגיד שלום?!
חודש אלול - חברים, בואו נעצור לרגע את מרוץ החיים האינטנסיבי. בואו ונקדיש קצת זמן למחשבה על מה שעובר עלינו. בואו לרגע פשוט ונהייה.
07/08/2013
אומרים אהבה יש בעולם
מתוך העיסוק במקורות ט"ו באב עולה ומתחדדת השאלה שהיא אולי העתיקה בעולם: "מה זאת אהבה?". ניר אביעד במאמר מיוחד לחג האהבה היהודי
21/07/2013
על חורבן הבית שלנו
על המשמעות הרוחנית בעבורנו כיום של חיים ללא בית מקדש, על המחלה של החברה המודרנית של בדידות ועצבות, על המשמעות האמיתית של אהבת חינם ועל הדרך של כל אחד מאתנו לבנות בית מקדש פרטי קודם כל בתוכו.

14/07/2013
לבעלך/אשתך כבר אמרת היום תודה?
איך להיאבק בייאוש ובעצבות, איך לצלוח גם את התקופות הפחות טובות שבחיינו, ועל הדרך לשמור על זוגיות בריאה וחזקה גם בתוך השגרה והיום-יום. ומה ניתן ללמוד מאתון אחת נאמנה ופטפטנית

20/06/2013
העליבו אותך? הכי טוב לשתוק!
מתוך סערת רגשות ומצוקתו האישית, בעקבות תלונות האינסוף שנאלץ לשמוע בארבעים השנה האחרונות, משה רבינו חרג ממזגו הטוב וביטא לראשונה רגש שלילי.
13/06/2013
חטא המרגלים, האם אני חגב?
כיצד ניתן להתחזק בשמחה ובאמונה מתוך הקריאה בפרשה?
מתוך ידיעה! אני בן מלך שעשוי מאבנים טובות. ניר אביעד על פרשת "שלח"
30/05/2013
פרשת ``בהעלותך`` – המתן, חכה רגע, לאן אתה רץ?
מספר נושאים חשובים ויפים השזורים זה בזה כבמעשה אומן. ניר אביעד על פרשת בהעלותך
26/05/2013
עבדים היינו ועודנו
העבד העברי לא נמצא רק בפרשת משפטים, אלא בכל אחד ואחת מאיתנו. ניר אביעד מסביר איך אפשר לשלח אותו לחופשי על מנת להתחיל לחיות בגדול
07/02/2013
פרשת בא: אני כבר אשב בחושך לבד
המכה התשיעית, מכת חושך, נחתה על המצרים האכזרים. באים המפרשים ואומרים שאין חושך גדול יותר מהעצבות ואין אפילה חזקה מהיאוש. על מפעל החביות של רבי נחמן מברסלב ועל דרכו להסתכל על החושך והבלבולים שבחיינו, על בני ישראל שפחדו מהשינוי הקרב, על המאבק הרוחני שבין התרנגול והעטלף שבכל אחד מאיתנו, על הנטייה לעיתים לא להאמין שיכול להיות לנו יותר טוב ועל הפולנייה שיושבת לבד בחושך ותנוח כבר בקבר.
18/01/2013
פרשת ``שמות`` – קשה יש רק בלחם
"עבדים היינו במצרים. עכשיו, עכשיו, בני חורין, בני חורין..." הלימוד על תקופת העבדות במצרים ועל הדרך להשתחרר מעבדות זו הוא השורש לאמונה היהודית והוא חושף בפנינו עולם פנימי, עשיר ומגוון של כלים שיכולים לשמש אותנו גם כאן ועכשיו. על המשמעות האמיתית של גלות וגאולה, על הנטייה של רובינו לראות את 'חצי הכוס הריקה' ואת החיים כרצף ארוך של מטלות וקשיים ועל כוחה של אנחה כנה מעומק ה"קישקע" להפיג כמעט כל מועקה.
03/01/2013
פרשת ויחי: הלוואי שאכעס פחות
כמעט כולנו חווים כעסים גדולים או קטנים בתדירויות כאלו ואחרות. כל מי שעיניו בראשו יכול לראות כיצד מידת הכעס מחריבה את העולם הפנימי של האדם ועלולה להרוס משפחות, חברויות וקשרים. על הביקורת של יעקב אבינו לבנו ראובן בנוגע למידת הכעס, על המקומות בחיי היום-יום בהם אנו נתקלים בכעס ועל טיפים של חז"ל כיצד להימנע מלבטא ואף מלהרגיש רגשות שליליים אלו.
28/12/2012
חנוכה – איזה חושך באנו לגרש?
ימי החנוכה האהובים כבר כאן. אולם מה המשמעות של החג בעבורנו מלבד אכילת כמה לביבות וסופגניות שמנוניות תוך ספירת קלוריות וניסיון להיזכר במילות השיר "מעוז צור ישועתי" ליד החנוכייה הדולקת? ניר אביעד על המלחמה שעדיין נמשכת בין היהדות ורוח יוון, על משמעות מיקום החנוכייה בבית, על הלקח שמלמד את כולנו הפתיל הדקיק שבראש כל נר ועל הסיבה מדוע בחסידות חנוכה נחשב כ"חג של שלום הבית"?
14/12/2012
פרשת ``ויצא`` – מבצע ``עמוד ענן`` ויעקב אבינו
כיצד ייתכן הדבר שחייו של יעקב אבינו, בכיר האבות, שזכה לברכות והבטחות נפלאות מהקב"ה, היו רצופים מכשולים, מכאובים וקשיים רבים? מדוע כמעט כל אחד מאתנו נאלץ להתמודד בשלב כזה או אחר בחייו בבעיות של שלום בית, פרנסה, בריאות וכו'? על חלום "סולם יעקב" המופיע בפרשה, על התפיסה היהודית של "סבל" ו"ייסורים", על המתכון להפוך כמעט כל לימון ללימונדה ועל הקשר של כל זה למבצע "עמוד ענן" בעזה
23/11/2012
מי שמאמין לא מפחד
כיצד ניתן להבין את המבחן הזה שהעמיד הקב"ה את אברהם, מבחן אשר כל הורה לא יכול שלא להתקומם כנגדו? ניר אביעד כותב על משמעותה העמוקה של האמונה, על המקומות בהם כל אחד מאתנו נדרש לעקוד את המיותר והמעכב שבתוכו ועל השאלות האם היהדות היא דת גזענית ומה המשימה שנתן הקב"ה לעם ישראל בתוך המארג האוניברסאלי הכלל אנושי.
02/11/2012
תרקוד היא (התורה) אמרה לי תרקוד
המסע הרוחני הגדול, שהחל בראשית חודש אלול ונמשך עם כל חגי תשרי, קרוב לסיומו ולשיאו. מיד עם סיום חג סוכות נציין בשמחה ובריקודים את סיום הקריאה של הפרשה האחרונה בתורה ואת תחילתו של מחזור קריאה חדש. מהו מקורם ופשרם של שני חגים אלו, כיצד ייתכן שאנחנו מנשקים ומחבקים ספר מלא בחוקים, אשר על פניו מגביל וחוסם מבעדנו לעשות את כל שאנחנו רוצים, למה המים חשובים לדגים ומדוע מומלץ לכולם להגיע להקפות שניות בצאת החג? כל זאת ועוד בטור שלפניכם.
07/10/2012
ראש השנה – ראש טוב הכל טוב
ראש השנה שוב הגיע ועמו נישא באוויר משב רוח רענן עם ניחוח של התחדשות. רובינו נבלה את ערב החג עם המשפחה באכילת הגפילטע-פיש או החריימה המסורתיים, ונקווה, כמאמר השיר המפורסם של נעמי שמר: "שיפה ושונה תהיה השנה אשר מתחילה לה היום". במאמר זה ננסה לעמוד במעט על המשמעות והעמקות שבחג נפלא זה.
16/09/2012
פרשת ``כי תבוא`` – שתישאר צעיר לנצח
מי מאיתנו לא חווה לעיתים את תחושות השעמום וחוסר החשק המתלוות לעשייה מונוטונית ושגרתית? היכן זה פוגש אותנו בדרך הרוחנית, בזוגיות ובעבודה, וכיצד ניתן להימנע מליפול לשגרה המכלה כל חלקה טובה באותם המקומות? ניר אביעד על נבואתו המדהימה של הרב קוק, על הסיבות מדוע כל כך הרבה יהודים הפנו עורף אל היהדות במאה השנה האחרונות ועל ההנחייה של רבי נחמן מברסלב: "אל תהיו זקנים!"
05/09/2012
חודש אלול – המלך בשדה, ואיפה אתה?
לכבוד כניסתו של חודש אלול ניר אביעד קורא לנו לעצור את מירוץ החיים ולהתחיל להשקיע במחשבה על כל מה שעובר עלינו.
22/08/2012
פרשת ``ראה`` – שאני אתן צדקה? מה אני פראייר?!
מהי מצוות הצדקה והאם כסף הוא הכל? ניר אביעד כותב על הדבר הכי חשוב שצריך להילמד מפרשת השבוע, במיוחד כשאנו בפתחו של חודש אלול: מצוות הצדקה.
15/08/2012
לא מגיע לי כלום!
ניר אביעד מזכיר לכולנו דרך פרשת השבוע "עקב" לשקול בכל יום מחדש אילו דברים חשובים בחיים ומה מטרתנו בעולם.
08/08/2012
לקראת ט``ו באב – אומרים אהבה יש בעולם, מה זאת אהבה?
לקראת ט"ו באב, חג האהבה היהודי, מסביר ניר אביעד על חשיבות היום ועל היכולת למנף אותו ליום המעניק הבנה חדשה ומרעננת על מהות האהבה ועל משמעותה לחיינו
01/08/2012
לקראת ט` באב – יש בנו אהבה והיא תנצח
ניר אביעד כותב על המחלה של החברה המודרנית של בדידות ועצבות, על המשמעות האמיתית של אהבת חינם
ועל הדרך של כל אחד מאתנו לבנות בית מקדש פרטי קודם כל בתוכו
25/07/2012
האם החרדים צריכים להתגייס לצבא?
ניר אביעד לומד מפרשת השבוע על הסיבות לכך ששירות צבאי זו מצווה ברורה מהתורה
19/07/2012
הדואג לדורות - מחנך ילדים
מה היה למשה רבנו לומר בפרשה הנוכחית על נושא החינוך ואיזה מסר הוא שולח עד אלינו? ניר אביעד נותן נקודות מפתח לאחת המשימות החשובות ביותר בחייו של אדם
14/07/2012
היהדות היא דת שוביניסטית?
ניר אביעד מסביר את כוחן של בנות צלופחד, שהביא את הקב"ה להוסיף בתורה מצווה חדשה
12/07/2012
לכה דודי לקראת כלה
בפרשה נקרא על הקורבנות המיוחדים לשבת. ניר אביעד מסביר למה זכתה השבת לחשיבות שכזו ומדוע נזכרים בה במהלך השבוע בערגה ובגעגועים?
07/07/2012
לא הכל טוב, אבל הכל לטובה
ניר אביעד על פרשת "בלק" וניסיונותיו הכושלים של בלעם לקלל את ישראל. וגם: איך האתון של אותו מכשף מלמדת שיעור חשוב על זוגיות בריאה
30/06/2012
תככים ומזימות בצמרת השלטון
קבוצת אינטרסנטים צבועים, שבשם ערכים של אחווה ושוויון מנסים לקבל ג'ובים ושררה. לא, לא מדובר במהדורת החדשות האחרונה ברדיו, אלא בסיפור פרשת השבוע
21/06/2012
אז למה לי פוליטיקה עכשיו?
ניר אביעד כותב על פרשת 'קרח' והלקחים ממנה בעניין ציניות וסרקזם ארסיים וקינאה, ועל בעיית אובדן הסמכות ההורית בימינו
17/06/2012
ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
ניר אביעד בוחן את הפרשה ותוהה: מה כוחה של ארצנו הקטנטונת שממגנט אליה את העם שלנו ואת העולם כולו מאז ימי אברהם אבינו ועד היום ומדוע חטא המרגלים נחשב כה חמור?
14/06/2012
בן מלך שעשוי מאבנים טובות
ניר אביעד מסביר איך חטא המרגלים מלמד אותנו לא להתפס לדימוי שלילי של עצמנו. על חשיבת הביטחון העצמי והמתח בין רוחניות וגשמיות
09/06/2012
החיים והמוות ביד הלשון
ניר אביעד תוהה על סוגית לשון הרע: מדוע אנו מרכלים ומדברים בשליליות על הזולת, מה היה לחז"ל לומר על הסוגיה ומדוע לעיתים העצה הכי טובה היא פשוט לשתוק?
07/06/2012
סע לשלום, המפתחות בפנים
בפרשת השבוע אנו קוראים על המסע הרוחני והפיזי של בני ישראל במדבר. ניר אביעד על המסע שכולנו עוברים במהלך חיינו ועל תפקיד הנפילות לאורכו
02/06/2012
פרשת ``נשא``: זוגיות, אהבה ושלום בית – כן, זה אפשרי!
ניר אביעד בוחן את פרשת נשא ובודק מדוע היהדות רואה במונח "שלום בית" ערך כה מרכזי וחשוב ואלו כלים היא מציעה להתמודדות עם שיגרה, קשיים ומשברים בזוגיות?
31/05/2012
קבלו את החתן והכלה
ניר אביעד מדבר על הקשר בין סיפור המגילה לחג השבועות, ומדוע זכתה רות שהמגילה אודותיה נכנסה לספר הספרים
24/05/2012
``הלא לכל שירייך אני כינור``
ניר אביעד כותב על יום ירושלים: מה כל כך מיוחד בה שעיני כל העולם נשואות אליה מזה למעלה מ3000 שנה, ומדוע ירושלים מלווה את העם היהודי מאז היווסדה?
20/05/2012
לקראת ל``ג בעומר – אש אש מדורה
ניר אביעד מדבר על יום ל"ג בעומר. על יום חגו של רבי שמעון בר יוחאי, על ספר הזוהר והקבלה, ועל השאלה הבלתי נמנעת: "איפה נמצאת האש שלנו בחיים ומה מדליק לנו את הנשמה?"
09/05/2012
``פסח שני`` – חבר, קבל צ`אנס נוסף!
ניר אביעד מדבר על "פסח שני", אחד המועדים היותר מיוחדים בלוח השנה העברי שרבים כלל לא מודעים לקיומו. מה מקורו של חג-למחצה זה ומה המסר הנפלא שהוא מלמד?
06/05/2012
אין חשובה כמצוות הצדקה
פרשת השבוע עוסקת במצוות הצדקה. ניר אביעד מסביר את שורשי המצווה ומדוע שלא נדאג רק לעצמנו כחיות השדה?
28/04/2012
לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה
יום העצמאות ה-64 החל היום. האם יום זה יסתכם בצליית כנפיים על המנגל בפארקים, בהשפרצות הדדיות בספריי קצף ובהכאה בפטישי פלסטיק על ראשם של חברינו או שנשכיל להכניס ליום מופלא זה תכנים נוספים?
25/04/2012
לאהוב זה הכי אחי
ניר אביעד מנסה להוריד את הציווי "ואהבת לרעך כמוך" מהפרשה אלינו לחיי המעשה ביום-יום
21/04/2012
איפה אלוקים היה בזמן השואה?
יום הזיכרון לשואה ולגבורה, קורא לנו לעסוק באחד הנושאים הכואבים והמורכבים ביותר שישנם. מאז אותן שנים ארורות ועד היום עולות ונשאלות השאלות הנוקבות בקרב רבים בעם שלנו:"איפה הקב"ה היה בשואה?" ו"כיצד ייתכן שהעם הנבחר נזנח?".

19/04/2012
על צרעת וצרות אחרות
מדוע הקדישה התורה שתי פרשות למחלת הצרעת? האם היא רלוונטית גם לנו ומה מוביל למחלה הקשה? ניר אביעד מסביר
16/04/2012
לקראת פסח: עבדים היינו במצרים, עתה עתה בני חורין?
ניר אביעד נותן מספר נקודות למחשבה שיכולות לסייע לנו להתכונן מבחינה פנימית לקראת החג המתקרב, ושיאפשרו לנו לדון עליהן עם המשפחה בליל הסדר סביב השולחן החגיגי.
05/04/2012
סליחה על השאלה, אבל תגיד – אתה מאושר?
ניר אביעד בודק ושואל כיצד אנחנו מרגישים, ומדוע קשה לנו להיות פשוט מאושרים
21/03/2012
מה התפקיד שלי בעולם?
מה התפקיד שלי בעולם? האם יש בי יחוד כלשהו? כיצד אדע מהי השליחות האישית שלכבודה נבראתי?
14/03/2012
הדשא של השכן לא ירוק יותר!
ניר אביעד לומד מהפרשה על הסיבה מדוע פעמים רבות נראה לנו כי ה"דשא של השכן ירוק יותר" ועל איך אפשר לקנא פחות
01/03/2012
עולם ומלואו בתוך ארון ומנורה
בפרשת השבוע בחרה התורה להאריך בתיאור הטכני של פריטי המשכן. ניר אביעד מסביר מה כל כך חשוב במשכן שזכה לכזו הבלטה וכיצד כל אחד יכול לבנות בלב שלו פנימה משכן לאורו של הקב"ה
23/02/2012
הצדק דורש עם חברתי
ניר אביעד מסביר מדוע שתל הקב"ה את פרשת "משפטים", העמוסה בהנחיות ארציות, בתוך המהלך ההיסטורי של מתן תורה ואיך זה קשור למחאה החברתית ששטפה את רחובותינו בקיץ האחרון
16/02/2012
מעמד הר סיני - היה או לא היה?
במרכז הפרשה עומד מעמד הר סיני בו ניתנה התורה לעם ישראל. ניר אביעד מסביר איך אנו יכולים להאמין בכל אותם תיאורים שנראים לא אחת דמיוניים?
09/02/2012
כעץ שתול על פלגי מים
מדוע הומשל האדם דווקא לעץ השדה? ניר אביעד על המסרים שניתן לקחת מכך לחיים ועל השורשים שמחברים את העצים ואת בני האדם אל מקור חיותם
08/02/2012
תודה על כל מה שבראת
בפרשת "בשלח" נקרא על נס קריעת הים שאפילו בני ישראל לא נשארו אדישים אליו ופצחו בשירת תודה. ניר אביעד עם המלצות כיצד נוכל לראות את החיים באופטימיות ובשמחה
02/02/2012
אני לא רואה אותך ממטר!
בפרשת השבוע נקרא על מכת החושך. ניר אביעד מנסה להבין את פשר אותה אפילה מסתורית והקשר שלה למחלות המודרניות, שאנו לצערינו מכירים כל כך טוב, של עצבות, יאוש ואנוכיות.

26/01/2012
יאללה מכות!
ניר אביעד מסביר מדוע היה צורך בעשר מכות? הרי אם הקב"ה רצה לשחרר את בני ישראל הוא היה יכול
להסתפק במכה אחת גדולה ש"תעשה את העבודה"
19/01/2012
עוברים מהאח הגדול לאבא הענק
פרשת "שמות" מתארת את השעבוד הקשה של אבותינו במצרים. ניר אביעד כותב על המשמעות האמיתית של היות האדם לעבד ועל הקשר בין תרבות הריאלטי ו"האח הגדול", שזוכים לפופולאריות עצומה, לקורות אבותינו במצרים
11/01/2012
זה שאתה נושם לא אומר שאתה חי
בפרשת "ויחי" יוסף מלמד אותנו כי את האנשים שסובבים אותנו עלינו לאהוב כמו שהם ולא לנסות לשנותם. ואיך כל זה קשור לנושא הדרת הנשים האקטואלי?
05/01/2012
יאללה, סולחה!
יוסף בחר לסלוח לאחיו על המעשים הקשים שעוללו לו. ניר אביעד מסביר לנו מהיכן ניתן לשאוב כוחות ולמחול גם למי שפגע בנו
29/12/2011
באנו חושך לגרש!
חג חנוכה מכיל משמעויות עמוקות מלבד אכילת סופגניות וספירת קלוריות. ניר אביעד על המלחמה שעדיין נמשכת בין היהדות ורוח יוון ועל הלקח שמלמד את כולנו הפתיל הדקיק שבראש כל נר
22/12/2011
מודה ועוזב ירוחם
בפרשת השבוע יהודה מסתבך בתקרית אישית מביכה. ניר אביעד כותב על תגובתו האצילית ועל הקושי של כולנו להכיר בטעויותנו
15/12/2011
אין לי כסף אין לי
ניר אביעד לומד מדרכו של יעקב אבינו לשלב בין הרוח לבין החומר ועל טיפים לפרנסה טובה ולרווחה כלכלית שקיבלנו מחכמי ישראל
08/12/2011
מה התכלית של זה הכאב?
יעקב אבינו, בכיר האבות, שזכה לברכות והבטחות מהקב"ה זכה לחיים רצופי מכשולים, מכאובים וקשיים רבים. ניר אביעד מסביר מדוע כמעט כל אחד מאתנו נאלץ להתמודד בחייו בבעיות של שלום בית, פרנסה, בריאות וכו'?
01/12/2011
אחי, אתה הכי הכי!
סיפר הולדת יעקב ועשיו ומכירת הבכורה ותחילת המאבק ביניהם, מלמדים את ניר אביעד על המשמעות הרוחנית של "אחים"
24/11/2011
לא טוב היות הרווק לבדו
בפרשה אנו מתוודעים לשידוך הראשון בהיסטוריה וקוראים על פגישתם ואהבתם של יצחק ורבקה. ניר אביעד על החשיבות שנותנת היהדות לקשר בין גבר ואשה, על תופעת "הרווקות המאוחרת", שכה שכיחה בימינו ועל הדרך למצוא חרף כל הקשיים, את בן/בת זוגנו לחיים
17/11/2011
בואו נדבר קצת על אמונה
כיצד ניתן להבין את מבחן העקידה שהעמיד הקב"ה את אברהם, מבחן אשר כל הורה לא יכול שלא להתקומם כנגדו? ניר אביעד על משמעותה העמוקה של האמונה ועל המקומות בהם כל אחד מאתנו נדרש לעקוד את המיותר והמעכב שבתוכו
10/11/2011
כל העולם לא נברא אלא בשבילי!
אברהם אבינו מקבל יום אחד ציווי לעזוב את ביתו וללכת אל עתיד חדש ולא ידוע. ניר אביעד מסביר מה המשמעות הרוחנית להנחייה שקיבל אברהם ומה היה סוד כוחו שבזכותו זכה להיות אבי האומה
03/11/2011
לקבלת המבול – עמוד נוח!
ניר אביעד תוהה מיהו נח? צדיק אמיתי או "צדיק של פרווה", שפועל רק מתי שנוח ונעים? על החשיבות של "עין טובה", הכוח של תפילה מעומק הלב והמשמעות האמיתית של ערבות הדדית
27/10/2011
``ושמחת בחגך והיית אך שמח``
סוכות מכונה גם "זמן שמחתנו". ניר אביעד מסביר מדוע בחג זה נקבעת קצבת השמחה של האדם לכל השנה ומה מסמנים ארבעת המינים בעבודה הפנימית שעל כל אחד מאתנו לעשות?
11/10/2011
עושים ניקיון לנשמה
לקראת יום הכיפורים ניר אביעד כותב על על מהותו היום, הדרך לתשובה וחשיבות בקשת הסליחות איש מרעהו.
וגם: כיצד אפשר לנצל את הזמן שנותר כדי להגיע ליום זה מוכנים מעט יותר
06/10/2011
שנה הלכה, שנה באה, אני כפיי ארימה
ניר אביעד מסביר מדוע ראש השנה הוא הפתח לשפע של כל השנה כולה, מה קורה מבחינה רוחנית וגשמית ביומיים של החג וכיצד עלינו להתנהג במהלכם כדי שאכן בשנה הקרובה חיינו יהיו מלאי סיפוק, משמעות ואמת?
26/09/2011
השיבנו אליך ונשובה
פרשת "ניצבים" הינה הפרשה האחרונה שנקראת בשנה ומאפשרת הזדמנות כמעט אחרונה לבדק בית. לקראת ראש השנה ניר אביעד מכין אותנו למעמד המשפט שנעבור בראש השנה.

22/09/2011
אלול - המלך בשדה, ואיפה אתה?
על משמעותה של התשובה והדרך לקיימה, על חשיבותה של הרצינות, אך לא פחות ממנה של השמחה, ועל כנס הגנבים השנתי שהתקיים בברדיצ'ב לפני מאתים שנה
31/08/2011
מחמור קטן לבן-אדם גדול במאה ועשרים שנה
ניר אביעד- על הקרב בין תשוקות ומאווי הגוף לבין שאיפות הנשמה,ועל הדרך מ"עייר פרא אדם יוולד" ועד לתואר "בן אדם"
25/08/2011
לא מגיע לי כלום!
ניר אביעד מסביר: ביהדות ישנו מתח תמידי בין האמונה הברורה שיש בורא שאחראי על כל המתרחש בו, לבין הקריאה לכל אדם לעשות את מירב המאמצים
19/08/2011
ט``ו באב או ``ולנטיין דיי``?
על מקורותיו של החג, על תפיסתה של היהדות את המונח "אהבה", על הדרכים לחזק את הקשר והתקשורת עם בן/בת זוגנו ועל הדרך להפוך את ט"ו באב ליום משמעותי יותר מגירסה עברית חיוורת של "ולנטיין דיי"
11/08/2011
אהבה חברים, אהבה
בשבוע הבא יחול ט' באב המציין את המקדש שחרב בגלל שנאת חינם. ניר אביעד על המחלה של החברה המודרנית של בדידות ועצבות ועל המשמעות האמיתית של אהבת חינם

03/08/2011
עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה
מדוע התורה, שבדר"כ חסכנית במילים, מצאה לנכון לשוב ולפרט את כל שמות התחנות שעברו בני ישראל בארבעים שנות נדודיהם במדבר? ניר אביעד על המסע האישי שכל אחד מאתנו עובר במשעולי חייו
28/07/2011
ניר אביעד מסביר את חומרת העונש שקיבל משה רבנו על שהכה בסלע במקום לדבר אליו ומסביר על מידות הכעס וחוסר הסבלנות והשלכותיהן לתקשורת בין בין בני זוג

30/06/2011
איפה הן הבחורות ההן?
ניר אביעד על הקשר בין מגילת רות לשבועות ומדוע זכתה המגילה להכנס לתנ"ך ונקראת רגעים לפני הקריאה בתורה על מעמד הר סיני ועשרת הדיברות?

06/06/2011
אם אשכחך ירושלים...
לרגל יום ירושלים הקרב, ניר אביעד עומד על ייחודה של העיר שכל העולם נושא עיניו אליה ומדוע ירושלים מלווה את העם היהודי בחלומות ובתפילות מאז היווסדה
26/05/2011
אש אש מדורה!
ניר אביעד על סוד קסמו של ל"ג בעומר ועל המסרים ששולחת לנו המדורה לכל ימי השנה
18/05/2011
אין עוד מלבדולר
בפרשת השבוע נקרא על מצוות השמיטה. ניר אביעד על מבחן האמונה של החקלאים ועל שקריו של היצר הרע שמפתה אותנו לחשוב ש"עושר שווה אושר"
12/05/2011
אין לנו ארץ אחרת
ביום העצמאות תשע"א ניר אביעד רואה דווקא בפילוג ובשנאה כאיום הגדול על האומה ומנסה להכניס קצת תוכן בחג מעבר למנגלים בפארקים
09/05/2011
שיר האהבה של כל הזמנים
ניר אביעד על קסמו של שיר השירים על התהליך ההיסטורי שעבר, עובר ויעבור עם ישראל, על אמונה וביטחון ועל זריזות וניצול הזדמנויות.

20/04/2011
מעבדות לחירות בלילה אחד
ניר אביעד עם כמה רעיונות שיסייעו לנו להתכונן לחג ונוכל אף לדון עליהם עם המשפחה סביב שולחן הסדר
14/04/2011
הברית שבנינו
מצוות ברית המילה מוזכרת בפרשת השבוע וניר אביעד כותב על משמעותה העמוקה לעם היהודי במשך אלפי שנים
31/03/2011
סודות המגילה נחשפים
ניר אביעד מנסה לברר מה כל כך מיוחד בפורים שנחשב לחג חשוב בלוח השנה ולומד מהמגילה לקחים שרלוונטיים עד היום
17/03/2011
סליחה, טעיתי!
בפרשה אנו מתוודעים לחובה של מנהיג שטעה להודות בטעותו ולהקריב קורבן. ניר אביעד כותב על הקושי של כולנו להודות בטעות
10/03/2011
מצווה גדולה להיות בשמחה!
ניר אביעד בטור מיוחד לחודש אדר על השאיפה של כולנו לקצת אושר. למה לעיתים אנו בסוג של כבדות ואיך נוכל להשתחרר ולשמוח באמת
03/03/2011
מה התפקיד שלי בעולם?
פרשת השבוע נותנת לנו אפשרות להתבונן בשאלות חשובות שאולי נשכחו בתוך שגרת החיים. מה שליחותינו בעולם?מה תפקידנו?
24/02/2011
סבלנות חברים, סבלנות!
חז"ל מייחסים את חטא העגל לחוסר סבלנות של בני ישראל. ניר אביעד על המחלה שכולנו סובלים ממנה גם היום
17/02/2011
מה אכפת לך לפרגן?
על תכונת הפרגון לזולת שכה חסרה לנו היום, ולעומתה על קנאה וצרות עין. מדוע ה"דשא של השכן ירוק יותר"?
09/02/2011
מספיק עם השטויות
על הציווי לבניית המשכן מפרשת השבוע ואיך אפשר ללמוד ממנו לוותר על רוח השטות שקיימת בנו
03/02/2011
לא מדבר אליי!
ניר אביעד על הציווי מפרשת השבוע שלא לשמוע לשון הרע. מדוע אנחנו מרכלים ומדברים בשליליות על הזולת, מה היה לחז"ל לומר על הסוגיה ומדוע לעיתים העיצה הטובה ביותר היא פשוט לשתוק?

27/01/2011
``והיה כעץ שתול על פלגי מים``
לכבוד ט"ו בשבט, ניר אביעד מסביר כיצד דומה האדם לעץ השדה
20/01/2011
תודה רבה!
ניר אביעד קורא לנו להפסיק לראות את חצי הכוס הריקה ופשוט לדעת לומר: "תודה"
13/01/2011
מה אתה?תרנגול או עטלף?
ניר אביעד מעיין במכת חושך ומגלה מסקנות חשובות לחיים - צריך לדעת לחכות לאור כמו תרנגול ולא לחיות בחושך כמו עטלף
06/01/2011
קצת פרופורציות
על אגו וגאווה מול ענווה וצניעות ועל העימות הרוחני בפרשת השבוע בין משה רבינו ופרעה, שקיים בעצם בכל אחד מאיתנו עד עצם היום הזה
30/12/2010
הסוהרים של עצמנו
ניר אביעד כותב על תקופת העבדות במצרים ואיך נשתחרר גם אנחנו, כאן ועכשיו, מהעבדות לה אנו משועבדים
23/12/2010
למה לכעוס?
ראובן איבד את הכהונה בגלל תכונת הכעס. ניר אביעד על המקומות בחיי היום-יום בהם אנו נתקלים בכעס ועל טיפים של חז"ל כיצד להימנע מלבטא ואף מלהרגיש רגשות שליליים אלו
16/12/2010
צו פיוס
ניר אביעד כותב על תעצומות הנפש של יוסף שידע לסלוח לאחיו על מה שעוללו לו. מהיכן נשאב אנו כוחות לסלוח כשנפגענו?
09/12/2010
באנו חושך לגרש!
ניר אביעד על משמעות חנוכה: על המלחמה שעדיין נמשכת בין היהדות לרוח יוון, על משמעות מיקום החנוכיה בבית ועל הלקח שמלמד את כולנו הפתיל הדקיק שבראש כל נר.



02/12/2010
לכבוש את היצר
כיצד הצליח נער צעיר בן 17, לעמוד בנסיונות הפיתוי של העלמה היפה והאסרטיבית? מה היה סוד כוחו שבזכותו זכה לתואר "צדיק"? ניר אביעד על ההתמודדויות של יוסף לפני 3,500 שנה, על היצרים והתאוות עימם כולנו נבראנו ועל הדרכים להתגבר עליהם
25/11/2010
כסף כסף תרדוף?
רוב האנשים חושבים שחסר להם כסף. ניר אביעד על גישת היהדות למרדף אחר ממון, טיפים לפרנסה טובה מחכמי ישראל ועל דרכו של יעקב לשלב בין הרוח והחומר
18/11/2010
מדוע העולם מלא בסבל?
כיצד ייתכן שחייו של יעקב, שזכה לברכות והבטחות נפלאות מהקב"ה היו רצופים מכאובים וקשיים רבים? מדוע כמעט כל אחד מאתנו נאלץ להתמודד בחייו בבעיות של פרנסה, בריאות וכו'?
12/11/2010
רד כבר גשם!
החורף מסרב להגיע. האם זו תוצאה של ההתחממות הגלובלית לבדה? האם יש לנו אפשרות לשנות את רוע הגזירה ע"י מעשינו הטובים?
וכיצד כל זה קשור ליצחק אבינו, שבפרשה הנוכחית מחפש אחר מקורות מים טריים?

04/11/2010
לא טוב היות הרווק לבדו
בפרשה אנחנו עדים לשידוך הראשון בהיסטוריה. על תופעת "הרווקות המאוחרת" והקושי למצוא את החצי השני
28/10/2010

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines